- Nieuwe verbonden partij: Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A.
- Voorspoedige uitgifte gronden XL Businesspark | RBT
Verbonden partijen
Afhankelijk van de maatschappelijke opgave is het soms gewenst - of noodzakelijk - om betrokken te zijn en te blijven bij de uitvoering van de behartiging ervan. Deze betrokkenheid krijgt vorm door zeggenschap en sturing te organiseren op de vraag ‘hoe’ een opgave wordt behartigd. Op dat moment wegen wij af of we de uitvoering in eigen beheer oppakken dan wel via een verbonden partij.
De keuze voor een verbonden partij is ingegeven vanuit het deskundigheids- en onafhankelijkheidsmotief. Een externe partij staat los van de provinciale organisatie en kan zich daardoor volledig focussen op de behartiging van het publieke belang. Ook kan een externe partij beschikken over specifieke expertise, die wij niet in huis hebben en ook niet in huis kunnen/willen halen. In de keuze voor een verbonden partij hebben wij de verwachting dat deze - ten opzichte van de provincie - dezelfde activiteiten uit kan voeren met een grotere doelmatigheid en doeltreffendheid en met meer kwaliteit en continuïteit.
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Nieuwe verbonden partij: Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. De provincie Noord-Holland was tot eind 2017 trekker van het uitvoeringsprogramma NDOV. Daarna is op verzoek van de Bestuurlijke Adviescommissie Mobiliteit van IPO een verkenning gedaan naar een organisatievorm waarin de werkzaamheden van NDOV en DOVA konden worden samengebracht. Hier is uitgekomen dat een coöperatieve vereniging (coöperatie) het beste past bij de bestaande situatie, waarin alle deelnemers zowel eigenaar (lid) van de coöperatie zijn, als afnemer van de diensten van de Coöperatie. Daarnaast is het in een coöperatie makkelijker voor leden om toe te treden of uit te treden en biedt een coöperatie de mogelijkheid om andere taken/onderdelen toe te voegen. Alle aangesloten leden sluiten een ledenovereenkomst met de coöperatie waarin zij vast leggen welke diensten zij van de coöperatie afnemen en de voorwaarden daarbij. Omdat de coöperatie eind 2018 is opgericht, heeft zij nog geen volledig boekjaar doorlopen. Deze nieuwe verbonden partij wordt daarom nog niet afzonderlijk omschreven, maar uitsluitend als ontwikkeling vermeld. Voorspoedige uitgifte gronden XL Business Park | RBT |
Beleidskader
Het beleid voor verbonden partijen is vastgelegd in de Nota verbonden partijen Overijssel (Statenvoorstel en geamendeerd besluit).
Beleidskader
Het beleid voor verbonden partijen is vastgelegd in de Nota verbonden partijen Overijssel (Statenvoorstel en geamendeerd besluit). De nota omvat het beleid voor publiekrechtelijke en privaatrechtelijke overheidsondernemingen waarin de provincie een bestuurlijk én een financieel belang heeft. Daarmee volgen wij de definitie van een verbonden partij zoals het BBV (Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten) die hanteert.
Om te bepalen of het publieke belang behartigd zou moeten worden in de vorm van een verbonden partij maken wij gebruik van het afwegingskader in de nota. U wordt nadrukkelijk betrokken bij het besluitvormingsproces en de motivering voor de keuze van een verbonden partij. Elke statenperiode wordt de Nota verbonden partijen Overijssel geactualiseerd en de portefeuille verbonden partijen geëvalueerd.
Risico's
Bij verbonden partijen is sprake van een getrapt risico. De verbonden partijen nemen beleids- en beheersmaatregelen ter voorkoming van het ontstaan van risico’s. Op onze beurt hebben wij per verbonden partij een risicoprofiel opgesteld ter bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit in het weerstandsvermogen. In een aantal gevallen is een risicovoorziening en - reserve opgenomen. Conform ons beleid wordt voor verbonden partijen een reservering aangehouden in de Algemene Financieringsreserve (AFR) ter grootte van diens boekwaarde in onze balans. Wanneer de omstandigheden aanleiding geven tot het treffen van een voorziening, dan wordt deze ten laste gebracht van de desbetreffende reservering in de AFR.
Risico's
CSV Amsterdam
De garantie- en aansprakelijkheidsbedragen vanuit de verkoop van Attero aan Waterland (d.d. 27 mei 2014) worden gereserveerd op een geblokkeerde rekening (Escrow). Voor deze transactie is bepaald dat € 13,5 miljoen (provinciaal aandeel € 2,5 miljoen) ten laste van de verkoopsom in Escrow gestort moet worden. In 2016 is hiervan € 5,5 miljoen aan belastingclaims uitgekeerd aan Waterland, waardoor nog € 8 miljoen resteert. Omdat het onzeker is of de Escrow ten gunste van de provincie zal komen, is ons aandeel in de vordering (€ 1,5 miljoen) volledig voorzien in de Voorziening afwikkeling verkoop Attero Escrow. De Escrow kent een looptijd tot en met 2019.
Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (HFO)
Het eigen vermogen van de (geconsolideerde) Houdstermaatschappij bedraagt per ultimo 2018 € 16,2 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van de Houdstermaatschappij en het totale door de provincie gestorte vermogen (€ 24,2 miljoen) houden wij een voorziening aan van € 8 miljoen [voorziening Deelneming HFO].
Technology Base (voorheen Area Development Twente (ADT) genoemd)
De conceptgrondexploitatie (grex) van TB per 1 januari 2019 geeft een stand van negatief € 17,1 miljoen netto contante waarde. Ons aandeel (50%) in het verlies van deze grex - zijnde € 8,54 miljoen - is opgenomen in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties.
Daarnaast is in opdracht van TB een risicosimulatie uitgevoerd die een bandbreedte van mogelijke uitkomsten geeft. Het residuele risico van de grondexploitatie wordt berekend op circa € 8,3 miljoen, die voor de luchthavenexploitatie op € 1,48 miljoen (ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar). Het maximale residuele risico bedraagt daarmee € 9,78 miljoen. Omdat wij voor 50% in TB participeren bedraagt ons risico € 4,89. Indien dit risico zich voltrekt, komt dat ten laste van het beschikbare weerstandsvermogen.
Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
De conceptgrondexploitatie (grex) van RBT per 1 januari 2019 geeft een stand van negatief € 20,5 miljoen netto contante waarde. Dit is een verbetering van de grex met circa € 5 miljoen. Ons aandeel (23%) in het verlies van deze grex - zijnde € 4,72 miljoen - is opgenomen in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties.
Ook voor het RBT is een risicosimulatie uitgevoerd. Ons aandeel in het residuele risico voor RBT bedraagt € 1,0 miljoen (23%). Indien dit risico zich voltrekt, komt dat eveneens ten laste van het beschikbare weerstandsvermogen.
Herstructureringsmaatschappij bedrijventerreinen Overijssel (HMO)
De stand van het eigen vermogen van HMO bedraagt ultimo 2018 € 41,6 miljoen. Het door de provincie ingebrachte aandelenkapitaal bedraagt € 43,8 miljoen. Voor het verschil wordt een voorziening getroffen van € 2,2 miljoen [voorziening Participatie HMO].
Energiefonds Oveirjsel
Voor het verstrekken van participaties werkt Energiefonds Overijssel onder een zogenaamde MiFID2- vergunning (Markets in Financial Instruments Directive II). De AFM heeft de vergunningvereisten met ingang van 2018 aangescherpt, waardoor van het fonds een minimaal eigen vermogen van € 125.000 gevraagd wordt. Om het eigen vermogen op niveau te brengen financieren wij de participaties van het fonds voortaan met agiostortingen. In 2018 is met terugwerkende kracht in totaal € 13,3 miljoen omgezet van een lening aan Energiefonds Overijssel B.V., naar agiostortingen in het eigen vermogen van het fonds. Het (geconsolideerde) eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. bedraagt per ultimo 2018 € 1,2 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. en het totale door de provincie gestorte (agio) vermogen wordt een voorziening getroffen van € 12,1 miljoen [voorziening Energiefonds Overijssel].
Verbonden partijen
Besloten Vennootschappen
- Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders van Essent ter dekking van eventuele aansprakelijkheid bij het afkopen van de Cross Border Leases (CBL’s).
- Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders van Essent met betrekking tot het geven van instructies aan de escrow-agent waar het fonds wordt aangehouden.
- namens de Verkopende Aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”);
- het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.
- IFO I: € 28,5 miljoen, jaarlijks op te hogen met middelen die uit IFO II worden overgeheveld naar IFO I;
- IFO II: € 13,0 miljoen, jaarlijks te verlagen met middelen die van IFO II worden overgeheveld naar IFO I.
- Het overnemen van vrijwel alle garanties van de verkopende aandeelhouders van Essent aan RWE AG in de verkoopovereenkomst.
- Het voeren van eventuele garantieclaimprocedures tegen RWE AG.
- Het vertegenwoordigen van de verkopende aandeelhouders met betrekking tot het geven van instructies aan de escrow-agent die het beheer van het fonds verzorgt.
CBL Vennootschap B.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel: |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02%), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en ruim 100 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Daarnaast heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | De boekwaarde van de verbonden partij is nihil. Eind juni 2011 zijn alle CBL contracten vervroegd beëindigd. Het vermogen in het CBL Escrow Fonds was initieel $ 250 miljoen. Na aftrek van het bedrag dat nodig was voor de voortijdige beëindiging van de CBL-contracten resteerde een bedrag van $ 20 miljoen. In 2016 kon het CBL Escrow Fonds geliquideerd worden. Na aftrek van advocaatkosten voor advies- en afwikkelingskosten, resteert voor zowel RWE als de aandeelhouders $ 9,65 miljoen. Besloten is om nog $ 1 miljoen aan te houden voor vanwege eventueel nakomende advies- en afwikkelingskosten, waardoor $ 8,65 miljoen is uitgekeerd (Overijssels aandeel € 1,44 miljoen). |
Bijzonderheden | Ondanks dat het CBL Escrow Fonds in juni 2016 is uitbetaald en geliquideerd, dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden. Reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten. De overeenkomst kan formeel alleen beëindigd worden met medewerking van alle partijen. Onderzocht wordt of alle partijen daartoe bereid zijn. |
Meer informatie | - |
CSV Amsterdam B.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel : |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02%), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en ruim 100 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000. |
Bijzonderheden | De garantie- en aansprakelijkheidsbedragen vanuit de verkoop van Attero aan Waterland (d.d. 27 mei 2014) worden gereserveerd op een geblokkeerde rekening (escrow). Voor deze transactie is bepaald dat € 13,5 miljoen (provinciaal aandeel € 2,5 miljoen) ten laste van de verkoopsom in escrow gestort moet worden. In 2016 is hiervan € 5,5 miljoen aan belastingclaims uitgekeerd aan Waterland, waardoor nog € 8 miljoen resteert. Omdat het onzeker is of de escrow ten gunste van de provincie zal komen, is ons aandeel in de vordering (€ 1,5 miljoen) volledig voorzien in de voorziening afwikkeling verkoop Attero | ESCROW. De escrow kent een looptijd tot en met 2019. De onderhandelingen zijn volop aan de gang. Het is op dit moment nog niet duidelijk of deze onderhandelingen voor eind 2019 zijn afgerond. |
Meer informatie | - |
Energiefonds Overijssel B.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie. 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel |
Provinciaal publiek belang | Energiefonds Overijssel B.V. (opgericht op 13 november 2012) verstrekt leningen, participaties en garanties aan projecten op het gebied van energiebesparing en productie van hernieuwbare energie en draagt zo bij aan de provinciale doelstelling om in 2023 20% van de totale energiebehoefte te halen uit hernieuwbare energie. Dit belang is verankerd in de statuten van het fonds waarin het doel van de verbonden partij omschreven is als: het verstrekken van financiering aan derden om de ontwikkeling en toepassing van hernieuwbare energie en energiebesparing te versterken. |
Juridische vorm | Energiefonds Overijssel is gesplitst in twee B.V.’s, namelijk Energiefonds II B.V. (voor het verstrekken van geldleningen en garanties) en Energiefonds Overijssel I B.V. (voor het deelnemen in participaties en het beheren van Energiefonds II B.V.). Beide zijn privaatrechtelijke organisaties (besloten vennootschappen, Burgerlijk wetboek, boek 2). Energiefonds Overijssel kent een Raad van Commissarissen, een Fondsbeheerder en een Adviescommissie. |
Partijen | Provincie Overijssel (100%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering. (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Bestuurlijk heeft 2018 in het teken gestaan van de overgang van het fondsbeheer naar CL Venture Partners en de implementatie van de in 2017 vastgestelde verruimde voorwaarden van het fonds. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt ultimo 2018 een boekwaarde van € 1,2 miljoen. De omvang van Energiefonds Overijssel is € 200 miljoen revolverend. Ultimo 2018 is € 166,9 miljoen aan projecten uitgezet en € 185,6 miljoen sinds de start van het fonds. De provincie staat garant voor het door Energiefonds Overijssel aan te trekken werkkapitaal tot maximaal € 15 miljoen, vermeerderd met 10% vanwege rente en kosten. Alle bijdragen vanuit het fonds worden terugbetaald of terugverdiend. Het fonds beoogt een (netto) financieel rendement van 0,5 % te realiseren (PS/2017/298 ). Wij hebben onder voorwaarden een overbruggingskrediet, niet zijnde extra budget, beschikbaar gesteld met een omvang van maximaal € 80 miljoen tot uiterlijk 2029. Met het beschikbaar gestelde overbruggingkrediet kan het fonds voldoen aan de verwachte marktvraag voor financiering van energieprojecten. Voor het verstrekken van participaties werkt het fonds onder een zogenaamde MiFID2- vergunning. De AFM heeft de vergunningvereisten met ingang van 2018 aangescherpt, waardoor van het fonds een minimaal eigen vermogen van € 125 duizend gevraagd wordt. Om het eigen vermogen op het juiste niveau te brengen financieren wij de participaties van het fonds voortaan met agiostortingen. In 2018 is, met terugwerkende kracht, in totaal € 13,3 miljoen omgezet van een lening aan Energiefonds Overijssel B.V., naar agiostortingen in het eigen vermogen van het fonds. Het (geconsolideerde) eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. bedraagt per ultimo 2018 € 1,2 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. en het totale door de provincie gestorte (agio) vermogen wordt een voorziening getroffen van € 12,1 miljoen. |
Bijzonderheden | In 2018 zijn tien leningen afgesloten, vier participaties aangegaan en vond er een exit plaats. In totaal heeft het fonds in 2018 € 21,3 miljoen uitgezet. Het maatschappelijk rendement van de portefeuille bedraagt 3.265 TJ per jaar (het energieverbruik van ruim 45 duizend huishoudens), 120 structurele en 1.521 tijdelijke arbeidsplaatsen. In september 2018 is het beheer van Energiefonds Overijssel overgegaan van Volksbank NV naar de nieuwe beheerder CL Venture Partners (handelend onder de naam StartGreen Capital). Daarbij zijn alle benodigde juridische documenten van het fonds doorlopen en aangepast op revolverendheid, een nieuwe fondsbeheerder en verruiming van de voorwaarden (PS/2017/298). Ook het fonds zelf is qua bedrijfsvoering en personele inzet aangepast aan het revolverend worden van het fonds. Als beoogd fondsbeheerder heeft CL Venture Partners het vergunningtraject MiFID2 doorlopen bij de AFM. Deze MiFID2-vergunning is nodig om de rol van fondsbeheerder te mogen vervullen op grond van de aanbestedingsvereisten. De vergunning is medio 2018 verleend. Met de aanstelling van de nieuwe fondsbeheerder is ook afscheid genomen van algemeen directeur Bas-Jan Blom. Hij is met ingang van 28 september 2018 opgevolgd door Bert de Haas. Tijdens een werkbezoek aan Brouwer Biocentrale in Balkbrug in oktober 2018 heeft u van de algemeen directeur en de voorzitter van de Raad van Commissarissen van het fonds - de heer Van Geel - uitleg gekregen over de werkwijze en het bereik van Energiefonds Overijssel. |
Meer informatie | Het financieel Jaarverslag en het Jaarbericht 2018 van Energiefonds Overijssel B.V. vindt u als bijlagen op deze site. |
Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties. 5.3.4 Risicofinanciering. |
Provinciaal publiek belang | De Houdstermaatschappij Fondsen Overijssel B.V. (opgericht 16 februari 2015) draagt –middels haar werkfondsen– bij aan versterking van de regionale economie in Overijssel. Vanuit de fondsenstructuur worden –via de werkfondsen– provinciale middelen ingezet op basis waarvan andere (private) investeerders mee durven te investeren. Dit draagt bij aan een gunstig vestigingsklimaat dat van belang is voor de Overijsselse welvaart en werkgelegenheid. De Houdstermaatschappij houdt de aandelen van haar dochtermaatschappijen, de Werkfondsen BV’s. Tezamen vormen zij een holding. De werkfondsen ontplooien economische activiteiten op initiatieven die dicht tegen de markt aanliggen en –relatief– risicovol zijn. De economische activiteiten worden vanuit aparte Werkfondsen BV's uitgeoefend, om deze risico's te scheiden c.q. spreiden. De Houdstermaatschappij houdt toezicht op de werkfondsen en bewaart de middelen. De Houdstermaatschappij kent een Raad van Commissarissen en een fondsbeheerder. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel is (100%) eigenaar van de Houdstermaatschappij. De Houdstermaatschappij is op haar beurt (100%) eigenaar van de Werkfondsen BV’s (Innovatiefonds Overijssel I B.V. Innovatiefonds Overijssel II B.V. en SPV Hengelo B.V. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). In 2018 hebben wij als aandeelhouder een nieuwe statutair directeur aangesteld (PS/2018/470 ). Vanwege een gewijzigde rol van de directeur, waarbij de directeur nadrukkelijker toezicht houdt op de inhoudelijke prestaties van de werkfondsen, is besloten een ander type directeur/bestuurder aan te stellen. Intertrust heeft de rol als directeur/bestuurder van de Houdstermaatschappij per 30.06.2018 neergelegd. De rol is overgenomen door Zwart Finance & Strategy. Daarnaast hebben wij in 2018 mevrouw Geerdink en de heer Oostvogel herbenoemd als commissarissen van de Houdstermaatschappij voor een periode van vier jaar (PS/2018/470 en PS/2018/1020). Wij hebben ingestemd met het Meerjaren investeringsplan 2019-2022 voor de Houdstermaatschappij en haar werkfondsen (PS/2018/1020). Dit hebben wij gedaan nadat u in september de kaders heeft vastgesteld. Het Meerjaren investeringsplan blijft binnen uw kaders. Innovatiefonds Overijssel investeert in ondernemingen in de proef-of-concept fase, start-ups, bestaand MKB en in andere fondsen. Daarmee verbreden zij desgevraagd de doelgroep van het fond. Innovatiefonds Overijssel voorziet in de voorliggende periode zo'n € 19 miljoen te investeren in 23 ondernemingen en fondsen. Met deze investeringen beoogt zij een werkgelegenheidseffect te realiseren van 2.102 fte aan nieuwe werkgelegenheid over een periode van 30 jaar. Daarnaast beoogt zij met haar investeringen een cofinanciering van € 168 miljoen te realiseren. |
Financieel belang | In 2015 is het aandelenkapitaal van de Houdstermaatschappij (€10.000) volgestort en zijn de leningen uit de Voorloperregeling van Innovatiefonds Overijssel (€ 11,8 miljoen) gestort. Aanvullend daarop is in 2016 € 12,3 miljoen in de vorm van agiostortingen en beheerkosten verstrekt. Het totale gestorte vermogen is daarmee € 24,2 miljoen. De door u vastgestelde maximale investeringsvolumes van de werkfondsen van HFO zijn: Vanuit IFO II zijn leningen verstrekt aan bedrijven. Eén van deze bedrijven kon in 2018 niet meer aan haar betalingsverplichting voldoen waardoor deze lening niet meer geïnd kan worden. Dit is (geconsolideerd) ten laste gekomen van het resultaat van de Houdstermaatschappij. Het eigen vermogen van de (geconsolideerde) Houdstermaatschappij bedraagt per ultimo 2018 € 16,2 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van de Houdstermaatschappij en het totale door de provincie gestorte vermogen houden wij een voorziening aan van € 8 miljoen. De boekwaarde wordt daarmee bepaald op € 16,2 miljoen. |
Bijzonderheden | Innovatiefonds Overijssel heeft in 2018 diverse investeringen gedaan. Zo is geïnvesteerd in het marktfonds Connected Capital (fond-in-fonds investering). Daarnaast is financiering verstrekt aan de bedrijven Fiberneering, Hygenic, UPX en Lithium Werks. Het Innovatiefonds heeft in 2018 kredieten verstrekt aan Fiberneering en Tide Microfluidics. Naast deze investeringen heeft het fonds op diverse manieren acquisitie gepleegd. In 2018 heeft de Houdstermaatschappij goedkeuring gekregen van de Belastingdienst om de BTW op de facturen door te schuiven naar de provincie, zodat gebruik gemaakt kan worden van het BTW-compensatiefonds. |
Meer informatie |
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap is indertijd opgericht om namens de verkopende aandeelhouders van Essent te bemiddelen in het geschil met EPZ (de exploitant van onder meer kerncentrale Borssele). |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en ruim 100 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | Het aandelenbezit van de provincie Overijssel vertegenwoordigt een boekwaarde van € 19.000. |
Bijzonderheden | Ondanks dat het escrow fonds in juli 2016 is uitbetaald en geliquideerd (zie Verkoop Vennootschap B.V.), dient de vennootschap nog in stand gehouden te worden. De reden hiervoor is dat de vennootschap partij is in een aantal juridische overeenkomsten (convenanten) die bij de overdracht van EPZ aan RWE c.q. Delta zijn afgesloten. Het Convenant en de daarin opgenomen garantieverplichting kent geen termijn en PBE zou in overleg met de Staat uit de garantieverplichting ontslagen moeten worden of gezamenlijk met de Staat, ERH en Delta Energy B.V. het Convenant moeten beëindigen. Beide opties worden onderzocht. |
Meer informatie | - |
Verkoop Vennootschap B.V. ('s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. De vennootschap heeft tot doel: De vennootschap heeft louter tot doel de financiële afwikkeling van de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,0%), provincie Drenthe (2,3%), provincie Overijssel (18,7%), provincie Flevoland (0,02 %), provincie Noord-Brabant (30,8%), provincie Limburg (16,1%) en ruim 100 gemeenten in deze provincies en de provincie Friesland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | De boekwaarde van de verbonden partij en onze vorderingen op haar zijn nihil. Begin 2016 bedroeg de escrow € 113 miljoen (waarvan provinciaal aandeel € 21,6 miljoen). In 2016 is overeenstemming bereikt over de uiteindelijke claim: € 29,8 miljoen. Per saldo is na liquidatie van de escrow een bedrag van € 83,2 miljoen vrijgevallen naar de verkopende partijen (Overijssel € 15,5 miljoen). De voor deze verbonden partij opgerichte voorziening is op nihil gesteld. |
Bijzonderheden | Deze verbonden partij heeft tot doel de financiële afwikkeling van de transactie Essent-RWE adequaat af te handelen. Hiervoor was een escrow fonds in het leven geroepen, dat in juli 2016 is uitbetaald en geliquideerd. De vennootschap dient nog in stand gehouden te worden tot een aantal juridische overeenkomsten die bij de verkoop van Essent aan RWE zijn afgesloten, zijn afgerond. De verwachting is dat dit eind 2019 zal plaatsvinden, maar het is nog niet duidelijk of dit gaat lukken. |
Meer informatie | - |
Vordering op Enexis B.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt inhoudelijk niet bij aan een specifiek beleidsdoel in de Begroting. De verbonden partij fungeert slechts als een administratief doorgeefluik tussen Enexis en haar aandeelhouders. Voor een eenvoudigere coördinatie en beheersbaarheid van de belangen van de aandeelhouders is er voor gekozen deze vennootschap tijdelijk op te zetten. De vennootschap heeft tot doel de verkopende aandeelhouders te vertegenwoordigen bij het beheer en de uitoefening van rechten en verplichtingen op grond van de vordering op Enexis Holding NV en de daaraan verbonden back-to-backleningen van de verkopende aandeelhouders. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (besloten vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Groningen (6,57%), provincie Drenthe (2,37%), provincie Overijssel (19,68%), provincie Noord-Brabant (30,83%), provincie Limburg (16,13%) en ruim 100 gemeenten in deze provincies en in de provincie Flevoland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Daarnaast heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. Het betreft een tijdelijke verbonden partij ter afwikkeling van de verkoop van Essent. De bestuurlijke betrokkenheid bij deze verbonden partij is derhalve minimaal. |
Financieel belang | De provincie Overijssel bezit 393.711 aandelen met een boekwaarde van € 19.000. Ultimo 2018 resteert aflossing van tranche D, die in 2019 wordt voorzien. Tranche C (€ 500 miljoen, aandeel provincie € 93,5 miljoen) is in 2016 afgelost. Tranche D (€ 350 miljoen, aandeel provincie € 68,4 miljoen) mag niet vervroegd worden afgelost en is onder voorwaarden converteerbaar in aandelen Enexis Holding B.V.. |
Bijzonderheden | Om de overname van het netwerk van Essent door Enexis in 2009 te financieren was een bruglening in het leven geroepen van de aandeelhouders aan Enexis. Deze bedroeg in totaal € 1,8 miljard en bestond uit vier tranches: A € 450 miljoen, B € 500 miljoen, C € 500 miljoen en D € 350 miljoen . Tranche D wordt september 2019 afgelost, waarmee alle tranches zijn afgelost. Of de vennootschap eind 2019 ook geliquideerd kan worden kan op dit moment nog niet worden aangegeven. |
Meer informatie | - |
Naamloze Vennootschappen
- Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie.
- Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten met annexen voor energie.
- Het doen uitvoeren van alle taken die als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan de netbeheerder.
- te sturen op de doelen van het strategisch plan van Enexis;
- de uitvoering van de jaarlijkse beleidsplannen te bewaken;
- de jaarrekening te toetsen.
- Werklocaties € 36,9 miljoen;
- Stadsbeweging € 4 miljoen (1e tranche € 3 miljoen en 2e tranche € 1 miljoen)
- Launching Customer € 2,5 miljoen
- Masterplan fase II gebiedsontwikkeling Kennispark € 12,5 miljoen:
- Transformatie BTC gebouw € 4,5 miljoen;
- Realisatie fase 2 The Gallery € 5 miljoen;
- HTSP € 3 miljoen.
- het economisch ontwikkelingsproces te bevorderen;
- (gericht op bedrijfsinnovatie) het aantrekken/versterken van bedrijven;
- deel te nemen in/financieren van ondernemingen die bijdragen aan de economische ontwikkeling of overige diensten te verlenen voor uitvoering en ontwikkeling van projecten op economisch terrein.
- Aandacht voor de ruime liquiditeitspositie van Oost NL en de oproep extra inspanningen te leveren om tot meer investeringen te komen;
- De wenselijkheid van een meer strategische benadering van de investeringsportefeuille van Oost NL met het oog op eventuele buitenlandse overnames en dit te agenderen in een buitengewone AV, eind 2018.
- Aandacht voor participatiebanen en de rapportage daarover in het bestuursverslag van de vennootschap.
- Een verzoek aan de RvC van Oost NL om een externe reflectie op de toepassing van de Corporate Governance Code in relatie tot de samenstelling en het functioneren van de RvC.
- Continuering toepassing van de Wet Normering Topinkomens bij het nieuwe bezoldingsbeleid voor bestuurders en toezichthouders van de vennootschap. Het nieuwe bezoldingsbeleid - waarin de WNT van toepassing is verklaard - is in 2018 door de Algemene Vergadering vastgesteld.
- 5.000 mensen aan het werk hebben bij de bedrijven waarin zij participeert;
- het bevorderen van de kwaliteit van de bedrijvigheid bij ondernemingen door 1) achtergestelde ondernemingsleningen beschikbaar te stellen zodat zij sneller kunnen groeien en 2) het verder uitbouwen van de Wadinko Academie en het Wadinko Traineeship;
- de huidige activiteiten continueren met ophoging van de maximale instapgrens voor het aangaan van een participatie naar € 5 miljoen;
- het huidige dividendbeleid continueren tot 2021;
- een rendement van 4% op eigen vermogen.
BNG Bank N.V. (’s-Gravenhage)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt niet bij aan één specifiek beleidsdoel in de Begroting. De baten en lasten worden verantwoord onder de algemene dekkingsmiddelen en financiering. Kerntaak van BNG Bank is om tegen lage tarieven krediet te verstrekken aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Zo draagt zij bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke investeringen. Doordat de bank alleen publiekrechtelijke aandeelhouders heeft, is zij onderdeel van de publieke sector. Met het aandeelhouderschap in BNG geeft de provincie Overijssel invulling aan haar publieke taak. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De aandeelhouders van BNG Bank zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies (Overijssel 0,16%), gemeenten, waterschappen en andere openbare lichamen. Het is statutair bepaald, dat alleen publieke lichamen aandeelhouder kunnen zijn van BNG. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). De onderwerpen die besproken zijn in de Algemene Vergadering van BNG Bank, gaven geen aanleiding om gebruik te maken van onze zeggenschap als aandeelhouder. Dit mede gezien het geringe belang wat wij als provincie hebben. |
Financieel belang | De provincie Overijssel bezit 87.750 aandelen met een boekwaarde van € 0,2 miljoen. De nettowinst van BNG Bank over 2017 steeg met 6,5% naar € 393 miljoen, vooral door ongerealiseerde waardestijgingen van activa en een sterk positief resultaat op financiële transacties van het ECB opkoopprogramma. Van de winst wordt 37,5% aan de aandeelhouders uitgekeerd als dividend (ten opzichte van 25% over 2016). Per aandeel van nominaal € 2,50 betekent dit een stijging van het dividend van € 1,64 naar € 2,53 en daarmee een dividenduitkering van € 222.000. De provincie Overijssel heeft, samen met andere provincies, medio december 2015 voor € 49,5 miljoen deel genomen in een door BNG Bank uitgegeven hybride lening (totale omvang € 424 miljoen). Eind 2016 heeft de provincie met € 25 miljoen deelgenomen in een tweede lening. Met de uitgifte van het instrument hybride lening heeft de BNG Bank haar solvabiliteit en weerstandsvermogen kunnen verbeteren. Vanaf mei 2021 heeft BNG Bank de mogelijkheid om dit hybride kapitaal vervroegd af te lossen. |
Bijzonderheden | In het eerste half jaar van 2018 steeg de omvang van nieuw versterkte langlopende leningen met 30%, onder meer voor verduurzaming van maatschappelijk vastgoed en duurzame energie opwekking. Met verzekeraar Nationale Nederlanden heeft BNG Bank € 300 miljoen beschikbaar gesteld om maatschappelijk vastgoed te verduurzamen onder de ‘Energietransitie Financieringsfaciliteit’ van het ministerie van Economische Zaken. Tevens was BNG Bank op verzoek van de regering actief met stimulering van exportkredieten. Volgens het tijdschrift Global Finance is BNG Bank de veiligste bank van Nederland. BNG Bank staat in de Top-5 van de wereldranglijst. De bank is zeer kredietwaardig en heeft daardoor ook een hoge rating van Standard & Poor’s (S&P) AAA, Moody’s Aaa en Fitch AA+. Met deze hoge rating kan BNG tegen de meest gunstige voorwaarden kapitaal aantrekken en verstrekken voor haar klanten. |
Meer informatie |
Enexis Holding N.V. (’s-Hertogenbosch)
Hoort bij prestatie | 2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis). |
Provinciaal publiek belang | Netwerkbedrijf Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,5 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Dit belang is verankerd in de statuten van Enexis waar het doel van de verbonden partij omschreven staat als: Het bedrijf zet in op duurzaamheid en innovatie, bijvoorbeeld door ontwikkeling van duurzame netten (o.a. pilots smart grids, initiatieven voor decentrale opwekking, eigen bedrijfsvoering). |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). Wettelijk is bepaald, dat alleen publieke lichamen aandeelhouder van een netwerkbedrijf kunnen zijn. |
Partijen | Provincie Groningen (6,57%), provincie Drenthe (2,37%), provincie Overijssel (19,68%), provincie Noord-Brabant (30,83%), provincie Limburg (16,13%) en ruim 100 gemeenten in deze provincies en in de provincie Flevoland. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: J.M.E. Traag). Daarnaast hebben wij een vaste zetel in de Aandeelhouderscommissie. In april 2017 stelden de aandeelhouders het nieuwe Strategisch plan van Enexis vast. In 2018 is het bestaande plan besproken en er is geconcludeerd dat het plan niet gewijzigd hoeft te worden. De strategische richting die Enexis voorstaat is in lijn met onze eigen ambitie. Enexis is kernpartner in het programma Nieuwe Energie 2017-2023. Een goede energie-infrastructuur is van essentieel belang voor het welslagen van dit programma. Vanuit onze rol als aanhouder zien wij hierop toe door in de aandeelhouderscommissie en de algemene vergadering: |
Financieel belang | Na uitbreiding van het belang in 2017 (van 19,54% naar 19,68%) bezit de provincie Overijssel 29.465.662 aandelen, met een boekwaarde van € 46,3 miljoen. |
Bijzonderheden | Het resultaat van Enexis in 2018 ad € 319 miljoen is eenmalig fors hoger dan normaal omdat het tarief van de vennootschapsbelasting vanaf 2019 stapsgewijs omlaag gaat. Enexis houdt een voorziening aan voor toekomstige aanslagen op vennootschapsbelasting. Omdat deze verlaging niet was meegenomen in de prognose, valt een deel van de voorziening vrij en komt ten gunste van het resultaat over 2018. Het eenmalig hogere resultaat wordt buiten de gebruikelijke dividenduitkering van 50% gehouden om ingezet te worden voor de benodigde investeringen in de energietransitie. Het beheer van het elektriciteits- en gasnet en de leveringszekerheid is de belangrijkste opgave voor Enexis. De uitvalduur voor elektriciteit is in 2018 toegenomen naar 16 minuten per aansluiting (2017: 13,8 minuten), maar blijft daarmee ruimschoots onder het langjarig landelijk gemiddelde. Ten gevolge van een beperkt aantal bijzondere storingen is de uitval voor gas gestegen naar 90 seconden (2017: 50 seconden). Enexis geeft aan dat de toename van de uitvalduur mede het gevolg is van een tekort aan technisch personeel, terwijl voor de energietransitie juist meer goed geschoold personeel nodig is. Gedurende het jaar is wel extra personeel aangenomen. Desondanks hebben storingen langer geduurd, omdat niet altijd direct personeel ter plaatse kon zijn. Om het net in optimale conditie te houden, een veilige en betrouwbare levering van gas en elektriciteit te waarborgen en een verdere uitrol van slimme meters te realiseren, heeft Enexis Netbeheer in 2018 € 789 miljoen uitgegeven aan investeringen en exploitatiekosten. Daarnaast richt het bedrijf zich op het versnellen van de energietransitie. De aantrekkende economie en beschikbaarheid van subsidies voor duurzame energieproductie leiden tot extra klantvragen in de vorm van meer netuitbreidingen en duurzame projecten. De bruto investeringen in elektriciteits- en gasnetten zijn hierdoor met €44 miljoen toegenomen. De snelheid waarmee de energietransitie zich voltrekt, is tegelijkertijd een uitdaging voor de netbeheerder. Enexis nam in 2018 deel aan de klimaattafels voor het bereiken van een Klimaatakkoord. Als kernpartner in het programma Nieuwe Energie 2017-2023 trekt Enexis het uitvoeringscluster 'energie-infrastructuur en warmte'. Ook verzorgt zij de monitoring van de voortgang van het programma. Vanuit een eigen verantwoordelijkheid vervult zij een rol bij regionale planvorming. Gemeenten onderzoeken op wijkniveau welke alternatieve energiedragers mogelijk/wenselijk zijn, de energie-infrastructuur die daarbij hoort en hoe verduurzaming voor langere periode gewaarborgd is. Enexis doet hiervoor de technische analyse en vormt een belangrijke schakel voor regionale afstemming met betrekking tot (nieuwe) energie-infrastructuur. Ook bij deze nieuwe ontwikkelingen streeft zij naar een goede balans tussen klanttarieven, bedrijfsresultaat en maatschappelijk rendement in de vorm van investering in energietransitie. |
Meer informatie |
Herstructureringsmaatschappij bedrijventerreinen Overijssel N.V. (HMO) (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 1.3.2 Stimuleren transformatie en herstructurering 5.1.1 Werklocaties: basis op orde 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties |
Provinciaal publiek belang | De verbonden partij HMO draagt bij aan de kwantiteit en kwaliteit van alle typen werklocaties. HMO draagt zorg voor een goede basiskwaliteit van de werklocaties, zodat bedrijven goed kunnen functioneren en werkgelegenheid behouden blijft of kan groeien. Dit belang is verankerd in de statuten van HMO waar het (hoofd)doel van verbonden partij omschreven is als: samen met publieke en private partijen – stimuleren en ondersteunen en bijdragen aan het op een duurzame wijze realiseren van herstructurering van bedrijventerreinen en overige registergoederen in Overijssel, met als doel zorgvuldig ruimtegebruik te bewerkstelligen en een goed economisch vestigingsklimaat voor ondernemers te (doen) waarborgen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel (100%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). In 2017 zijn zowel het Strategisch Beleidsplan 2018-2022 als het Meerjaren investeringsprogramma 2018-2022 door de provincie als aandeelhouder vastgesteld (PS/2018/13). Als aandeelhouder zien wij toe op de voortgang ten aanzien van het beleid en de investeringen. |
Financieel belang | De stand van het eigen vermogen van HMO bedraagt ultimo 2018 € 41,8 miljoen. Het door de provincie ingebrachte aandelenkapitaal bedraagt € 43,8 miljoen. Voor het verschil is een voorziening getroffen van € 2,0 miljoen: voorziening Participatie HMO. HMO nam in 2018 een verlies van € 2 miljoen op gebiedsontwikkeling Kennispark in verband met benodigde strategische aankopen. Dit verlies probeert men met toekomstige investeringen in het gebied goed te maken. Voor dit jaar is het verlies deels gecompenseerd door positieve resultaten op andere posten, waardoor het resultaat per saldo € 0,8 miljoen negatief bedraagt. Niettemin heeft HMO een revolverendheid van 95% waar wij een streefwaarde van 75% hanteren. Het totale investeringsbudget dat u voor HMO beschikbaar heeft gesteld bedraagt € 55,9 miljoen: Het budget voor Masterplan fase II gebiedsontwikkeling Kennispark is onderverdeeld in: |
Bijzonderheden | Dat de aanpak van HMO werkt blijkt uit het boek Vraaggericht werken in gebiedsontwikkeling , uitgebracht door het Lectoraat Ontwikkeling Werklocaties van Hogeschool Saxion. In het boek wordt de werkwijze van HMO wetenschappelijk onderbouwd (PS/2018/744). HMO heeft geïnvesteerd in alle type werklocaties (bedrijventerreinen, kantoren en binnensteden), onder meer op de volgende plekken: Hasselt (Zwarte Water), Zwolle (Businesspark Zwolle), Raalte (spoorzone Oost), Staphorst (Talen) en Olst-Wijhe (De Enk). Daarnaast zijn zij in de topwerklocaties Kennispark, High Tech Systems Park (o.a. gebouw N), Polymer Science Park, Technology Base Twente en Deventer Open Innovatie Center (AkzoNobel vestiging) aan het investeren. Ten aanzien van Stadsbeweging heeft HMO geïnvesteerd in Zwolle (Broerenkwartier), Oldenzaal (aankoop PostNL), Hengelo (Lambertuspassage) en Almelo (Woonboulevard). |
Meer informatie |
Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL (voorheen Oost N.V.) (Apeldoorn)
Hoort bij prestatie | 5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur. |
Provinciaal publiek belang | De verbonden partij versterkt de economie en werkgelegenheid van Oost-Nederland en draagt bij aan het Overijsselse vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers. De inspanningen op het gebied van innoveren, internationaliseren (acquisitie en handelsbevordering) en investeren (verstrekken van risicofinanciering), zijn gericht op HTSM en haar belangrijkste toepassingsgebieden. Dit belang is verankerd in de statuten van Oost NL waar het doel van verbonden partij omschreven is als: het versterken van de economische structuur en de werkgelegenheid in Gelderland en Overijssel door: |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De aandelenverhouding van Oost NL is als volgt: - Staat der Nederlanden 54,6%; - Provincie Gelderland 29,8%; - Provincie Overijssel 13,2%; - Universiteit Twente 2,4%; - Regio Twente 0,0000017% (1 aandeel). Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Door portefeuillehouder Van Hijum zijn namens de provincie (onder andere) de volgende onderwerpen ingebracht: |
Financieel belang | De historische aanschafwaarde van het Overijsselse deel in het aandelenkapitaal bedraagt € 10,2 miljoen. Naast een financieel belang heeft de provincie ook een subsidierelatie met Oost NL, waarvoor het activiteitenplan van Oost NL de basis vormt. |
Bijzonderheden | De laatst vastgestelde jaarrekening is die van 2017. Het resultaat van Oost NL over 2017 was € 620 duizend positief. In de participatieportefeuille was er in 2017 sprake van vier faillissementen, die echter in voldoende mate werden gecompenseerd door de exits. Dit resultaat is toegevoegd aan de overige reserve van de vennootschap. De geschatte marktwaarde van de participatieportefeuille is in 2017 wederom gegroeid. Deze zogenaamde fair market value lag eind 2017 € 26,1 miljoen hoger dan de boekwaarde. In 2016 bedroeg de overwaarde nog € 24,8 miljoen. Daarmee is de stille reserve in 2017 met € 1,3 miljoen gegroeid. Belangrijke gebeurtenis in 2018 is de ontwikkeling geweest van het Meerjarenplan Oost NL 2019-2022. Daarin is in een samenspel tussen de ROM en haar subsidiënten - met inbreng van stakeholders en experts - de nieuwe koers voor de organisatie bepaald. Belangrijke aanscherping in het beleid voor Oost NL is de grotere focus op de bijdrage aan maatschappelijke opgaven door deze te helpen vertalen naar economische kansen voor bedrijven. Daarmee sluit landsdeel Oost Nederland goed aan op het beleid van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, dat in het teken staat van de missie gedreven economie. Bovendien is Oost NL hiermee goed voorbereid op de komst van op de landelijke financierings- en ontwikkelinstelling Invest-NL. Dit Meerjarenplan is tijdens de bijzondere Algemene Vergadering van 20 december 2018 vastgesteld door de aandeelhouders. |
Meer informatie |
Vitens N.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater. |
Provinciaal publiek belang | Wettelijk is vastgesteld dat de aandelen van de drinkwaterbedrijven in publieke handen blijven. Het belang van de provincie Overijssel als aandeelhouder in Vitens is historisch gegroeid. Met ons aandeelhouderschap borgen wij onze verantwoordelijkheid voor een goede drinkwatervoorziening in Overijssel. Dit belang is verankerd in de statuten van Vitens waar het doel van verbonden partij omschreven is als: De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, daaronder begrepen: de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, alsmede het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De aandelen Vitens N.V. zijn in handen van 98 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel (13,40%), provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: E. Boerman). Verder heeft de provincie Overijssel een vaste zetel in de Commissie van Aandeelhouders die de Algemene Vergadering adviseert. Portefeuillehouder Boerman heeft in de Algemene Vergadering namens de provincie ingestemd met de benoeming van een nieuw lid en de herbenoeming van een zittend lid van de Raad van Commissarissen. Ook is ingestemd met de jaarrekening 2017 en het drinkwatertarief voor 2019. |
Financieel belang | Na uitbreiding van het belang in 2017 (van 6,42% naar 13,40%) bezit de provincie Overijssel 774.096 aandelen, die een boekwaarde vertegenwooridgen van € 34.991.000,-. Daarnaast is sprake van een achtergestelde lening die per 1 juli 2021 volledig afgelost zal zijn (oorspronkelijk bedrag € 24,3 miljoen; oorspronkelijke looptijd vijftien jaar). Stand ultimo 2018: € 4,9 miljoen. |
Bijzonderheden | In 2018 is het drinkwatertarief voor de gemiddelde klant gedaald ten opzichte van 2017. In november 2018 is door de aandeelhoudersvergadering ingestemd met de tariefstelling voor 2019. De tarieven voor 2019 zijn licht gestegen. De kosten voor een modelklant (verbruik 110 m3/jaar) stijgen van € 106 naar € 107 per jaar. Het uitgangspunt is dat de tarieven zijn afgeleid van de kostprijzen en hiermee in verhouding staan. Vitens voldoet met haar tariefstelling aan de eisen van de Drinkwaterwet. In de begroting 2019 gaat Vitens uit van een bruto investeringsvolume van € 618 miljoen voor infrastrustruuur en bedrijfsvoering in de periode 2018-2022. In november 2018 heeft Vitens kenbaar gemaakt dit volume voor de periode 2019-2023 te verhogen naar bruto € 799 miljoen (ondergronds € 439 miljoen, bovengronds € 297 miljoen en bedrijfsvoering € 63 miljoen). Deze verhoging is nodig vanwege de versnelde sanering van leidingen om zo het aantal storingen terug te brengen en de bijbehorende Ondermaatse Leveringsminuten (OLM) niet te laten stijgen. Verder voorziet Vitens een stijging van het aantal nieuwe leidingen door de aantrekkende economie en woningbouw. Vitens verwacht een stijging van de drinkwatervraag van 11 miljoen m3 tot 2021 in het gehele verzorgingsgebied. Ook komt een groter aantal projecten in de realisatiefase waardoor een tijdelijke stijging in de investeringen zal ontstaan. |
Meer informatie |
Wadinko N.V. (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 5.3.4 Risicofinanciering |
Provinciaal publiek belang | De verbonden partij Wadinko N.V. geeft ondernemers toegang tot risicofinanciering. De vennootschap heeft ten doel gezonde bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid te stimuleren in het werkgebied van haar aandeelhouders (Overijssel, de Noord-Oostpolder en Zuidwest Drenthe), met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken. Wadinko neemt rechtstreeks deel in het aandelenkapitaal van ondernemingen. Zij richt zich op bedrijven die willen groeien of innoveren, zich willen verzelfstandigen of opvolgingsvraagstukken hebben. De bedrijven waar Wadinko bij voorkeur in participeert, behoren tot de maakindustrie en de zakelijke dienstverlening. Dit belang is verankerd in de statuten van Wadinko waar het doel van de verbonden partij omschreven is als: het deelnemen in en het directie voeren over andere ondernemingen die (bij voorkeur) werkzaam zijn in Overijssel, waaronder bedrijven werkzaam op het gebied van kunststoffen en milieutechnieken en zo de werkgelegenheid te bevorderen. |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (naamloze vennootschap, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | Provincie Overijssel (25,12%) en de gemeenten Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Hellendoorn, Hof van Twente, Kampen, Losser, Meppel, Noordoostpolder, Olst – Wijhe, Ommen, Raalte, Rijssen – Holten, Staphorst, Steenwijkerland, Tubbergen, Twenterand, Urk, Westerveld, Wierden, Zwartewaterland en Zwolle. Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Stemrecht in de Algemene Vergadering (1e gemachtigde voor de provincie hierin: Y.J. van Hijum). Wadinko heeft zichzelf een ambitie gesteld tot 2020. Vanuit de rol van aandeelhouder bewaakt de provincie de voortgang hierop. |
Financieel belang | De provincie Overijssel bezit 600 van de 2.389 aandelen welke een boekwaarde van nihil vertegenwoordigen. |
Bijzonderheden | De directie van Wadinko heeft zichzelf voor 2020 onderstaande doelen gesteld: Wadinko is een belang aangegaan in een viertal participaties: Tielbeke, Cycloon Post & Fietskoeriers, Schuitemaker en Drukkerij Eshuis (investeringsvolume € 13,2 miljoen). Daar staat tegenover dat zij haar belang - of een deel daarvan - in een vijftal participaties heeft verkocht. Per saldo neemt hiermee de werkgelegenheid bij de bedrijven waarin Wadinko participeert met ongeveer 1.250 medewerkers toe. |
Meer informatie |
Openbare lichamen
- Heinhuis 2 ha
- Groep Heylen 3,5 ha en
- Aspen Real Estate voor Timberland 1,95 ha
- Emergo 3,8 ha
- Rottink 0,9 ha
- Jalo Biopellets 3,5 ha
Openbaar lichaam Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) (Olst-Wijhe)
Hoort bij prestatie | 2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu en veiligheid |
Provinciaal publiek belang | De Omgevingsdienst IJsselland (OD-IJ) is de opvolger van de netwerk-RUD IJsselland, een bestuurlijke samenwerking op basis van een overeenkomst. ODIJ heeft ten doel om de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van milieutaken in IJsselland kwalitatief beter en efficiënter uit te voeren, door de samenwerking van de IJssellandse gemeenten en de provincie in een afzonderlijke dienst vorm te geven. Dit belang is ook verankerd in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJsselland. |
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen). De gemeenschappelijke regeling is op 4 januari 2017 gepubliceerd en op 5 januari 2017 in werking getreden. Oprichting van deze rechtspersoon komt voort uit een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Deze stelt omvorming van de Overijsselse netwerk-RUD’s tot openbare lichamen op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen verplicht. |
Partijen | Provincie Overijssel en elf gemeenten uit de regio IJsselland: Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Algemeen Bestuur: Gedeputeerde J.M.E. Traag, (lid) in rol van opdrachtgever en eigenaar. Dagelijks bestuur: Gedeputeerde J.M.E. Traag, (lid/vicevoorzitter). De gemeenschappelijke regeling OD IJsselland is in 2018 gestart. Het bestuur heeft de nieuwe werkprocessen en governance ingericht. De deelname van de gedeputeerde verloopt in een soepele en constructieve sfeer. |
Financieel belang | De gecorrigeerde begroting OD-IJ 2018 komt uit op ca. € 10,2 miljoen, waarvan € 9,4 miljoen structureel. Hiermee is lopende het jaar een geringe wijziging doorgevoerd in de begroting, welke middels een mogelijkheid tot zienswijze met u is gedeeld (PS/2018/321). De financiering van de OD-IJ vindt de eerste drie jaar plaats op basis van input, vanaf 2021 zal gestart worden met het overgaan tot een output gestuurde financiering. De bijdrage van de provincie over 2018 is € 1,1 miljoen. De deelnemers zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor eventuele financiële risico’s/tekorten van de OD-IJ, naar rato van hun inbreng. |
Bijzonderheden | Eind 2016 besloot u tot oprichting van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJsselland (PS/2016/968). Deelname is een wettelijke verplichting voor de deelnemers, voor wat betreft het zogenaamde basistakenpakket. Daarnaast hebben de deelnemers de vrijheid om aanvullende taken in te brengen. De deelnemers zijn en blijven bevoegd gezag. Bevoegdheden worden niet gedelegeerd maar in mandaat overgedragen. In de gemeenschappelijke regeling is opgenomen dat de OD-IJ een eigen weerstandsvermogen mag opbouwen, met resultaten die jaarlijks behaald worden. De nota weerstandvermogen is vastgesteld door het Algemeen Bestuur. Het weerstandsvermogen is bepaald op € 311.000, dit komt neer op 3% van de begroting. Een eerste storting van € 76.198 heeft plaatsgevonden, dit bedrag betreft het resultaat uit de netwerk RUD welke de voorloper was van de OD-IJ. |
Meer informatie |
Openbaar lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) (Almelo)
Hoort bij prestatie | 5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties. 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties. |
Provinciaal publiek belang | Het realiseren van een regionaal bedrijventerrein draagt bij aan Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties. De betrokken partijen willen een regionaal grootschalig en duurzaam bedrijventerrein realiseren. De provincie neemt deel in de ontwikkeling, exploitatie en beheer van dit bedrijventerrein. Dit belang is verankerd in de gemeenschappelijk regeling RBT die de taak van de verbonden partij omschrijft als: het (duurzaam) ontwikkelen, realiseren, exploiteren en beheren van het bedrijventerrein. De verbonden partij richt zich op vestiging van bedrijven met grootschalige industriële productie of actief in de transport- en distributiesector met een terreinquotiënt van 20 tot 50 arbeidsplaatsen per hectare en een ruimtebehoefte vanaf 2 ha. RBT (XL Businesspark) behoort samen met ADT (Technology Base Twente, Kennispark Twente en het Hightech Systems Park (HTSP) tot de vier economische toplocaties in Twente. |
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen) in werking getreden op 5 april 2005. De gemeenschappelijke regeling is in 2016 gewijzigd en gepubliceerd (Staatscourant - publicatienummer 15705). |
Partijen | De provincie Overijssel (23%), Almelo (23%), Hengelo (23%), Enschede (23%) en Borne (8%). Het belang van de provincie Overijssel is in 2018 niet gewijzigd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Algemeen bestuur: Y.J. van Hijum (lid) in rol van opdrachtgever en M.T. van Haaf (lid) in rol van eigenaar. Dagelijks bestuur: Y.J. van Hijum (lid). In het voorjaar 2019 heeft het Algemeen Bestuur de huidige deelnemers in de regeling gevraagd om de huidige gemengde regeling om te vormen naar een Collegeregeling (PS/2019/85 ). U heeft hier begin januari mee ingestemd . Dit overeenkomstig de door u aangenomen motie Van de Heuvel. |
Financieel belang | De conceptgrondexploitatie (grex) van RBT per 1 januari 2019 geeft een stand van negatief € 20,5 miljoen netto contante waarde. Dit is een verbetering van de grex met circa € 5 miljoen ten opzichte van vorig jaar. Ons aandeel (23%) in het verlies van deze grex - zijnde € 4,72 miljoen - is afgedekt in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties. Desondanks worden er periodiek financiële risicoanalyse uitgevoerd om een bandbreedte te berekenen waarbinnen het uiteindelijke resultaat kan komen te liggen. Daaruit volgt dat het verlies in het slechtste scenario maximaal € 24,9 miljoen zal kunnen bedragen (residueel risico van maximaal € 4,4 miljoen ten opzichte van grex). Omdat wij voor 23% participeren in RBT bedraagt ons aandeel hierin € 1,0 miljoen. Dit is meegenomen in de berekening van het benodigde weerstandsvermogen. Ons beschikbare weerstandsvermogen is hiervoor toereikend. |
Bijzonderheden | RBT heeft in 2018 een goed jaar gedraaid. Er is 7,45 ha grond uitgegeven: Daarnaast is voor 8,2 ha aan ontwikkelovereenkomsten getekend: De uitgifte aan Emergo is begin 2019 gepasseerd. Naast de in 2017 overeengekomen reservering voor Groep Heylen (van nog eens 17,6 hectare) is een reserveringsovereenkomst gesloten met Timberland voor de afname van 4,1 hectare. Tot slot zijn in 2018 voorbereidingen getroffen voor een ontwikkelovereenkomst voor de komst van Kees Smit (5,3 ha). Deze overeenkomst is begin 2019 getekend. |
Meer informatie |
Openbaar lichaam Technology Base (voorheen Area Development Twente (ADT)) (Enschede)
Hoort bij prestatie | 8.1.5 TecBase Twente. |
Provinciaal publiek belang | Deze verbonden partij draagt bij aan de herontwikkeling van de voormalige luchthaven Twente tot Technology Base Twente. De gebiedsontwikkeling heeft tot doel de innovatieve maakindustrie in Twente te versterken als kansrijke aanjager van de regionale economie. Dit belang is verankerd in de gemeenschappelijk regeling Technology Base (TB) die het doel van de verbonden partij omschrijft als: de herontwikkeling van het projectgebied - als gevolg van de sluiting van de luchtmachtbasis Twente waarmee het militair gebruik van het projectgebied is beëindigd - ten behoeve van toekomstbestendige bestemmingen die een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de economie, ecologie en leefbaarheid van de regio. TB en deelnemers spannen zich in het projectgebied te bestemmen voor woningbouw, bedrijventerrein, luchthaven en natuur, met als uitgangspunt dat de gebiedsontwikkeling moet bijdragen aan een economisch sterker en duurzamer Twente. Technology Base behoort samen met RBT (XL Businesspark), Kennispark Twente en het Hightech Systems Park (HTSP) tot de vier economische toplocaties in Twente. |
Juridische vorm | Publiekrechtelijke rechtspersoon (Openbaar Lichaam, Wet gemeenschappelijke regelingen), in werking getreden op 23 november 2010. De gemeenschappelijke regeling is in 2015 gewijzigd en gepubliceerd (Staatscourant – publicatienummer 48637). |
Partijen | Provincie Overijssel (50%) en gemeente Enschede (50%). In 2018 wordt geen wijziging in het belang van de provincie Overijssel voorzien. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Algemeen Bestuur: Y.J. van Hijum (lid) in rol van opdrachtgever, M.T. van Haaf (lid), E. Boerman (lid) en J.M.E. Traag (lid) in rol van eigenaar. Dagelijks Bestuur: Y.J. van Hijum (lid) en M.T. van Haaf (lid). Na een niet geslaagde poging tot overdracht van Technology Base aan een private partij, hebben de bestuursleden in 2017 - namens de provincie - een start gemaakt met een strategische heroriëntatie van de ontwikkelstrategie Technology Base. In overleg met Enschede is een koers op hoofdlijnen bepaald. Deze koers en de mogelijke gevolgen voor de gemeenschappelijke regeling TB zijn in 2018 verder uitgewerkt in een Plan van Aanpak . Gelet op de stand van de ontwikkeling is de lopende opdracht aan de directeur van TB aangescherpt en is besloten tot de naamswijziging van de GR-ADT in GR-Technology Base. Dit alles met oog op realisatie van de missie: de economische structuurversterking van Twente en de ontwikkeling van een goede balans met ecologie, landschap en ruimtelijke kwaliteit. Op 1 november 2018 bent u in een tijdens een informatiesessie geïnformeerd over de varianten voor de toekomstige governance. Eind 2018 ontving u ter consultatie de discussienota ‘heroriëntatie governance Technology Base’ met daarin een vergelijk van de verschillende varianten. |
Financieel belang | De conceptgrondexploitatie (grex) van TB per 1 januari 2019 geeft een stand van negatief € 17,1 miljoen netto contante waarde. Ons aandeel (50%) in het verlies van deze grex - zijnde € 8,54 miljoen - is opgenomen in de voorziening Resultaten gebiedsexploitaties. Een risicosimulatie in opdracht van TB heeft het risico van de grondexploitatie in 2017 berekend op circa € 8,3 miljoen. Uit risicoanalyse van de luchthavenexploitatie blijkt dat een risicoreservering benodigd is van € 1,48 miljoen (ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar). Op basis daarvan is in totaal een risicoreserve van € 9,78 miljoen afdoende. Omdat wij voor 50% in TB participeren bedraagt ons risico maximaal € 4,89 miljoen. Dit is meegenomen in de berekening van het benodigde weerstandsvermogen. Ons beschikbare weerstandsvermogen is hiervoor toereikend. |
Bijzonderheden | In het voorjaar van 2017 stelde u het Luchthavenbesluit Twente Airport vast. In maart 2018 heeft de gemeenteraad van Enschede de bestemmingsplannen Noord (Technology Base) en Midden (nieuw aangelegde natuur, leisure/evenemententerrein, bestaande bedrijven Deventerpoort) vastgesteld. Hiermee zijn alle kaders die verdere ontwikkeling van het gebied Technology Base mogelijk maken vastgesteld. De ontwikkeling van Technology Base ligt op koers. Een groeiend aantal bedrijven vestigt zich op Technology Base. De oude F16-shelters worden getransformeerd tot inspirerende onderkomens voor innovatieve bedrijven en de locatie en de baan wordt steeds meer gezien als dé proef- en testlocatie voor vliegtuigen en unmanned systems. Daarnaast is de luchthavengebonden bedrijvigheid in 2018 gegroeid door de vestiging van Aircraft End-of-Life Solutions (AELS). AELS demonteert vliegtuigen afkomstig uit de hele wereld, waarna de verschillende onderdelen hergebruikt worden. Op 3 september 2018 presenteerde Lithium Werks haar voornemen om een nieuwe R&D-campus op het gebied van schone energie op Technology Base te vestigen. In samenwerking met deze beoogde vestiger zijn in 2018 voorbereidende werkzaamheden getroffen. De Open Dag op Technology Base was met 10.000 bezoekers uitverkocht. |
Meer informatie |
Rechtspersoon bij wet
Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel (Nazorgfonds) (Zwolle)
Hoort bij prestatie | 2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen. |
Provinciaal publiek belang | De Leemtewet (aanvulling Wet milieubeheer) waarborgt dat gesloten stortplaatsen geen of zo weinig mogelijk gevolgen voor het milieu hebben. Op grond van deze wet zijn wij bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor de nazorg van stortplaatsen waar na 1 september 1996 afvalstoffen zijn of worden gestort. |
Juridische vorm | Het fonds is opgericht door het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel (artikel 15.47, lid 1 Wm) en is een rechtspersoon bij wet (artikel 15.47, lid 3 Wm). De rechtspersoon is in 2014 ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. |
Partijen | Provincie Overijssel, N.V. ROVA en Twence B.V. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Dagelijks bestuur: J.M.E. Traag en Y.J. van Hijum. Algemeen bestuur: het voltallige College van Gedeputeerde Staten. Bestuurlijk Overleg nazorgfonds: J.M.E. Traag , Y.J. van Hijum, een vertegenwoordiger van N.V. ROVA en een vertegenwoordiger van Twence B.V.. ROVA en Twence hebben in dit orgaan recht van inspraak, maar geen beslissingsbevoegdheid. In 2018 ging de aandacht van het bestuur uit naar de haalbaarheid van het doelvermogen. |
Financieel belang | Om invulling te geven aan de verantwoordelijkheid van de Leemtewet bepaalt de wet (art. 15.44 Wm) dat ui een heffing instelt ter bestrijding van de kosten van de nazorg¬maatregelen bij stortplaatsen waar na 1 september 1996 nog afval gestort wordt. Deze heffing wordt bij belastingverordening opgelegd aan de exploitanten van de stortplaatsen in Overijssel. U heeft deze belastingverordening op 30 maart 1999 vastgesteld. Wij zijn verplicht de opbrengsten van de heffing af te dragen aan het ‘Fonds nazorg gesloten stortplaatsen Overijssel’. De bijbehorende tarieventabel is een aantal jaren buiten werking gesteld, omdat tot 2016 de verwachting was dat de omvang van het fonds en de verwachte rendementen voldoende zouden zijn om de vereiste doelvermogens te realiseren. Dit laatste is niet meer het geval voor de locatie Elhorst Vloedbelt. Zie de aanvullende toelichting bij bijzonderheden. |
Bijzonderheden | De jaarrekening 2017 is de laatst vastgestelde jaarrekening; het eigen vermogen bedraagt ultimo 2017 ruim € 11,8 miljoen en een ongerealiseerd resultaat van € 0,5 miljoen: totaal € 12,3 miljoen. Het aanwezige vermogen is ondergebracht bij vermogensbeheerder Rabobank. Door de Rabobank is circa € 3,2 miljoen belegd in aandelen, € 6,1 miljoen in obligaties, € 2,9 op de spaarrekening en het restant van € 0,1 miljoen op rekening courant. Gelet op de huidige rentetarieven is het hoogst onzeker of het afgesproken te behalen rendement van 5,06% gerealiseerd kan worden. Door een afname van de stortvolumes ten opzichte van de verwachte volumes, zullen de stortlocaties langer open blijven dan voorzien. Dit kan gevolgen hebben voor de opbouw van de vereiste doelvermogens. De voor de stortlocaties opgestelde nazorgplannen zijn in 2016 geheel herzien, waarbij een herberekening van de vereiste doelvermogens is gedaan. Voor de locatie Elhorst Vloedbelt is het vereiste doelvermogen zodanig gewijzigd dat de verwachting is dat dit niet gerealiseerd zal worden uit alleen de rente inkomsten. Voor de andere twee locaties lijkt het vereiste doelvermogen wel haalbaar. De Rabobank heeft een langjarige rendementsprognose afgegeven van 3,1%. Op basis van deze prognose en het reeds opgebouwde vermogen voor Elhorst Vloedbelt is de verwachting dat er in 2082 - jaar van sluiting - nog een tekort is van circa € 5,5 miljoen. Op basis hiervan is besloten om voor de locatie Elhorst Vloedbelt een jaarlijkse heffing van € 40.000 op te leggen aan Twence. De verwachting is dat het vereiste doelvermogen door deze heffing wel bereikt zal worden. |
Meer informatie | - |
Verenigingen
- Het behartigen van de belangen van provincies.
- Het bieden van een platform voor uitwisseling van kennis en ervaringen.
- Het stimuleren en entameren van vernieuwingsprocessen binnen de provincies.
Interprovinciaal Overleg (IPO) ('s-Gravenhage)
Hoort bij prestatie | Algemene dekkingsmiddelen en financiering. |
Provinciaal publiek belang | Als vereniging draagt IPO niet bij aan een specifieke prestatie in de begroting. Echter, lidmaatschap van IPO is van belang voor de bestuurlijke betrokkenheid bij de kerntaken die de provincies gezamenlijk uitvoeren. De vereniging IPO heeft tot doel: |
Juridische vorm | Privaatrechtelijke organisatie (vereniging, Burgerlijk wetboek, boek 2). |
Partijen | De twaalf provincies. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Bestuurslid Y.J. van Hijum. Provinciale Staten van iedere provincie wijzen uit hun midden twee personen aan ter vertegenwoordiging van hun provincie in de algemene vergadering |
Financieel belang | In 2014 hebben wij ingestemd met een borgstelling ter hoogte van € 0,6 miljoen aan IPO voor een lening van BNG, ter overbrugging van de verhuizing naar en inrichting van nieuwe kantoorruimte van IPO. De stand van de garantstelling per 31 december 2018 is € 0,36 miljoen. De garantstelling vervalt op 15 oktober 2024. Aflossing en rente verloopt via de jaarlijkse provinciale bijdrage aan IPO. Bij een eventueel inroepen van de garantstelling wordt het effect voor Overijssel verrekend met de IPO-bijdrage. |
Bijzonderheden | In 2018 heeft de betaling van de vierde termijn plaatsgevonden, waardoor de hoogte van de garantstelling ook navenant lager wordt en uitkomt op € 0,36 miljoen. |
Meer informatie |