Samen met alle wegbeheerders in Overijssel richten we alle wegen zoveel mogelijk Duurzaam Veilig in, waarbij prioriteit ligt bij de aanpak van verkeersongevallenconcentraties, schoolomgevingen en belangrijke fietsverbindingen. We koppelen gedragsactiviteiten (educatie en/of voorlichting) aan infrastructurele projecten, want aanpassingen aan de infrastructuur dragen bij aan de verkeersveiligheid, maar een belangrijke oorzaak van ongevallen blijft het menselijk gedrag.
Voor de verkeersveiligheid richten we de infrastructuur in volgens de richtlijnen 'Duurzaam Veilig'. We subsidiëren gemeentelijke infrastructuurprojecten die een bijdrage leveren aan een verkeersveilige leefomgeving.
Context
Acties
- Wij (mede)financieren gemeentelijke/provinciale projecten ter verbetering van verkeersveiligheid.
Toelichting op voortgang
In 2018 hebben we, in afstemming met de wegbeheerders in Overijssel, infrastructurele projecten gesubsidieerd gericht op het verbeteren van de verkeersveiligheid. Hierbij gaat het onder meer om de aanleg van drempels, inritconstructies en veilig inrichten van schoolomgevingen. Daarnaast zijn er binnen het Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer ook een aantal grote projecten voorzien van een bijdrage. U kunt hierbij denken aan verkeersveiligheidsprojecten als:
- reconstructie Zamenhofrotonde (Burg. Drijbersingel/Rembrandtlaan/Schuttevaerkade/Dijkstraat), Zwolle,
- reconstructie rotonde Brink (Thomas à Kempisstraat/Diezerkade/Brink), Zwolle
- reconstructie provinciale weg N733 - Oude Deventerweg / Landweerweg
- bermbeveiliging N349 Mariaparochie - Fleringen
Financiën
Voor de financiële toelichting, zie beleidsdoel.
Basisinformatie
Verantwoordelijk portefeuillehouder:
Bert Boerman
Rol provincie:
Regisseur (provincie subsidieert en maakt daarmee gemeentelijke infrastructuur projecten mogelijk) en wegbeheerder.
Looptijd prestatie:
Structureel.
Relatie met reserve Natuurnetwerk Nederland / Kwaliteit van Overijssel:
Nee.