Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Overijssel

Jaarverslag 2018

Publicatiedatum: 19-04-2019

  • Home
    • Overzicht
    • 1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    • 2. Milieu en energie
    • 3. Vitaal platteland
    • 4. Mobiliteit
    • 5. Regionale economie
    • 6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    • 7. Kwaliteit openbaar bestuur
    • 8. Gebiedsontwikkelingen
    • 9. Sociale kwaliteit
    • 10. Bedrijfsvoering
    • 20. Financiering en dekkingsmiddelen
    • Overzicht
    • Provinciale heffingen
    • Weerstandsvermogen
    • Kapitaalgoederen
    • Verbonden partijen
    • Financiering
    • Bedrijfsvoering
    • Grondbeleid
    • Overzicht
    • Overzicht van baten en lasten
    • Analyse van het resultaat over 2018
    • Structurele en incidentele baten en lasten
    • Balans
    • Personeelsgebonden lasten
    • Overzicht
    • Provinciale Staten
    • Dagelijks bestuur
    • Ambtelijke organisatie
  • Controleverklaring
    • Overzicht
    • SiSa 2018
    • Kwaliteit van Overijssel
    • Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken
    • Technische bijlagenboek
    • Jaarverslag VTH
    • Jaarverslag EFO
    • Jaarverslag Ontwikkelopgave Natura2000
  • Doelenboom

    1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    1. Ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
    Zorgvuldige afweging van de ruimtelijke belangen
    1.1.1 Actuele Omgevingsvisie als beleidskader voor de fysieke leefomgeving 1.1.2 Stimuleren en faciliteren goede ruimtelijke ordening en ruimtelijke kwaliteit 1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt 1.1.4 Effectieve en efficiënte inbreng van de Overijsselse ruimtelijke belangen bij het IPO / Rijk / Europa 1.1.5 Uitvoering wettelijke taken en bevoegdheden in de ruimtelijke ordening 1.1.6 Ondergrond: driedimensionale ordening van de ruimte 1.1.7 Implementatie Omgevingswet
    Behouden leefkwaliteit van het platteland
    1.2.1 Stimuleren en faciliteren ontwikkelen met kwaliteit in het landelijk gebied
    Versterken van stedelijke netwerken
    1.3.1 Stimuleren en faciliteren van de concurrentiekracht in de stedelijke netwerken 1.3.2 Stadsbeweging
    Beschermen tegen overstromingen en wateroverlast
    1.4.1 Waterveiligheid 1.4.2 Deltaprogramma 1.4.3 IJssel-Vechtdelta 1.4.4 Wateroverlast 1.4.5 Klimaatadaptatie
    Schoon en voldoende water
    1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland 1.5.2 Waterkwaliteit van oppervlakte- en grondwater 1.5.3 Waarborgen kwaliteit drinkwater en grondwater 1.5.4 Uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving water
    2. Milieu en energie
    2. Milieu en energie
    Realiseren van energie-infrastructuur en van projecten voor energiebesparing, opwekking van hernieuwbare energie gericht op 20% hernieuwbare energie in 2023
    2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie 2.1.2 Financieren van projecten door Energiefonds Overijssel 2.1.3 Realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk (deelneming Enexis)
    Borgen van basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu-)veiligheid
    2.2.1 Kaderstelling bodem-, lucht, geluid en milieuwetgeving 2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving 2.2.3 Beheer nazorgfonds stortplaatsen 2.2.4 Ondersteunen en (laten) uitvoeren van milieueffectrapportages / duurzaamheidsrapportages (plan MER)
    Oplossen van milieuproblemen op gebied van bodem
    2.3.1 Actueel houden Meerjarenprogramma bodemsanering 2016 - 2020 2.3.2 Sanering en beheersing spoedeisende en overige bodemlocaties 2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties 2.3.4 Sanering Olasfaterrein
    Minder milieuhinder en meer veiligheid rond bedrijven en transport
    2.4.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken 2.4.3 Het uitvoeren van het meerjarenprogramma Externe Veiligheid (MEVO III)
    Stimuleren van een duurzaam en gezond leefmilieu
    2.5.1 Uitvoeren Programma Duurzaamheid 2.5.2 Stimuleren duurzame ontwikkeling
    Ontwikkeling beleid ten aanzien van milieu en duurzaamheid
    2.6.1 Beleidsonderzoek, -ontwikkeling en -beïnvloeding (landelijk en Europees) 2.6.2 Monitoring en evaluatie
    3. Vitaal platteland
    3. Vitaal platteland
    Behoud van natuur- & landschapskwaliteiten en van de verscheidenheid aan dieren & planten door bescherming en beheer
    3.1.1 Kaderstelling en uitvoering vergunningverlening, toezicht en handhaving natuur en landschap 3.1.2 Robuuste condities voor planten en dieren 3.1.3 Beheer natuurterreinen 3.1.4 Beheer natuurwaarden in agrarisch gebied 3.1.5 Beheer landschap
    Verbetering van de inrichting en het beheer van de Natura2000-gebieden en de afronding van de lopende natuurprojecten
    3.2.1 Actualisatie beheerplannen Natura2000 3.2.2 Optimalisatie uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof 3.2.3 Afronding natuuropgave pMJP-projecten
    Wederzijdse versterking van natuur & economie en van natuur & samenleving
    3.3.2 Nationale parken 3.3.3 Programma Twickel 3.3.5 Versterken samenhang natuur en economie 3.3.6 Versterken samenhang natuur en samenleving 3.3.7 Stimuleren natuur inclusief denken en werken 3.3.8 Faunabeheer
    Verduurzaming agrofood ketens
    3.4.4 Innovatie en duurzame productie in de Agro & Food keten 3.4.5 Agro & Food beleid 3.4.6 Verbetering van de verkaveling van de landbouw 3.4.7 Milieu-innovatie in de landbouw
    Ontwikkeling beleid natuur en landelijk gebied
    3.5.2 Doorontwikkeling natuurbeleid 3.5.4 Europees natuurbeleid 3.5.6 Monitoren en evaluatie 3.5.7 Versterking samenwerking in het landelijk gebied door deelname in het netwerk 'Samen werkt beter'
    4. Mobiliteit
    4. Mobiliteit
    Integrale mobiliteitsaanpak Overijssel
    4.1.1 Ontwikkelen netwerkvisie op totale mobiliteits- en logistieke opgave 4.1.3 Integraal Mobiliteitsbeleid 4.1.4 Intensivering samenwerking regionale mobiliteit 4.1.5 Subsidieregeling Mobiliteit
    Koers Openbaar Vervoer - Realiseren van een kwalitatief goed en financieel beheersbaar openbaar vervoerssysteem door een passende mobiliteitsmix
    4.2.1 Herijking openbaar vervoer 4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi 4.2.4 Verbeteren infrastructuur openbaar vervoer 4.2.5 Spoor Vechtdallijnen 4.2.6 Spoor Zwolle - Enschede 4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen
    Koers Fiets - Stimuleren van het gebruik van de (elektrische) fiets
    4.3.1 Stimuleren fietsgebruik
    Koers Goederen - Stimuleren van duurzaam goederenvervoer
    4.4.1 Strategische Logistieke Alliantie in Overijssel 4.4.2 Goederenvervoer over Water 4.4.4 Monitoren goederenvervoer over spoor
    Beleidsimpuls Verkeersveiligheid - Een vernieuwde integrale aanpak om de verkeersveiligheid te bevorderen
    4.5.2 Educatie en voorlichting verkeersveiligheid 4.5.3 Infrastructurele maatregelen verkeersveiligheid
    Koers Auto - Het realiseren van een veilige en goede bereikbaarheid voor het autoverkeer van en naar stedelijke netwerken en streekcentra
    4.6.1 A1 4.6.2 N18 4.6.3 N34 4.6.4 N35 4.6.5 N50 4.6.6 N307 4.6.7 Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48) 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen) 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten 4.6.11 Verbeteren doorstroming en benutting wegen door verkeersmanagement
    Bewaken kwaliteit van de provinciale infrastructuur
    4.7.1 Uitvoeren beheer en onderhoud provinciale infrastructuur 4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur
    Beleidsimpuls Beter Benutten - Bestaande systemen en netwerken slimmer en beter benutten
    4.8.1 Stimuleren slim gebruik van bestaande netwerken door gedragsverandering 4.8.2 Slimme Mobiliteit
    5. Regionale economie
    5. Regionale economie
    Ondernemers vestigen in Overijssel
    5.1.1 Werklocaties: basis op orde 5.1.2 Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties 5.1.3 Beheer bestaande participaties werklocaties 5.1.4 Breedband: digitale bereikbaarheid op woon- en werklocaties in het buitengebied
    Iedereen in Overijssel doet mee
    5.2.1 Kiezen, leren en werken in de techniek 5.2.2 (Grensoverschrijdende) arbeidsmobiliteit 5.2.3 Kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt
    Overijssel investeert in innovatie
    5.3.1 Innovatie basisinfrastructuur 5.3.2 Van idee naar marktintroductie 5.3.3 Regionale concurrentiekracht 5.3.4 Risicofinanciering
    Overijssel onderneemt (internationaal)
    5.4.1 Versterken ondernemerschap in Overijssel 5.4.2 Internationaliseren 5.4.3 Acquisitie
    Overijssel gastvrij
    5.5.1 Gastvrij Overijssel 2016 - 2019 5.5.2 Festivals en evenementen
    6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    6. Culturele infrastructuur en monumentenzorg
    Behouden, duurzaam ontwikkelen en beleefbaar maken van cultureel erfgoed inclusief beeldbepalende gebouwen en objecten (niet zijnde monumenten)
    6.1.1 Archeologische vondsten: bewaren, delen en vertellen 6.1.2 Samen werken aan toekomstbestendig erfgoed 6.1.3 Het verhaal van Overijssel vertellen
    In stand houden en versterken van een duurzame culturele infrastructuur en van toekomstbestendig cultureel aanbod van hoge kwaliteit
    6.2.1 Een basis voor cultureel aanbod 6.2.2 Cultureel aanbod vernieuwen en ontwikkelen
    Vergroten van de toegankelijkheid van cultuureducatie, ontwikkelen van een toekomstbestendig aanbod voor cultuurparticipatie en investeren in talentontwikkeling
    6.3.1 Cultuur is jong geleerd 6.3.2 Meedoen is de kunst 6.3.3 Talent heeft de toekomst
    Toekomstbestendig maken van het Overijssels bibliotheeknetwerk met sterke, in de samenleving verankerde, bibliotheken
    6.4.1 Bibliotheek: een leven lang lezen èn leren
    7. Kwaliteit openbaar bestuur
    7. Kwaliteit openbaar bestuur
    Een goed openbaar bestuur in Overijssel
    7.1.1 Bestuurlijke inrichting 7.1.2 Interbestuurlijk toezicht 7.1.3 Financieel toezicht 7.1.4 Archieftoezicht 7.1.6 (Rijks)taken Commissaris van de Koning
    Ons beleid en handelen sluit aan op de veranderende relatie met de samenleving
    7.2.1 Participatie van inwoners en partners 7.2.2 Experimenten bestuursstijl 7.2.3 Kennisontwikkeling en -deling 7.2.4 Trendbureau Overijssel
    Versterking kwaliteit eigen bestuur
    7.3.1 Samenwerking 7.3.2 Relatiebeheer en lobby 7.3.3 Bevorderen gebruik beleidsinformatie ten behoeve van beleidsontwikkeling 7.3.4 Uitvoering passend communicatiebeleid 7.3.5 Bestuursadvisering 7.3.6 Bezwaar en beroep 7.3.7 PS / GS / Griffie
    8. Gebiedsontwikkelingen
    8. Gebiedsontwikkelingen
    Gebiedsontwikkelingen
    8.1.1 Ruimte voor de Rivier IJsseldelta, fase 1 8.1.2 Ontwikkelopgave Natura 2000 8.1.3 Noordoost-Twente 8.1.4 Ruimte voor de Vecht 8.1.5 TecBase Twente 8.1.6 IJsseldelta, fase 2
    Grondbeleid
    8.2.1 Grondzaken
    9. Sociale kwaliteit
    9. Sociale kwaliteit
    Samen maken we Overijssel
    9.1.3 Overijssels noaberschap 9.1.4 Zelfstandig leven 9.1.5 Gezond bewegen 9.1.6 Delen en leren
    10. Bedrijfsvoering
    10. Bedrijfsvoering
    Sturing, beheersing en verantwoording
    10.1.1 Sturing versterken middels helder geformuleerde ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.2 Beheerste uitvoering van de beleids- en bedrijfsprocessen binnen de organisatie 10.1.3 Transparante verantwoording op ambities, beleidsdoelen en prestaties 10.1.4 Uitvoeren concerncontrol
    De digitale provincie
    10.2.1 Digitaal zaken doen 10.2.2 Digitale samenwerking 10.2.3 Duurzaam toegankelijke informatie
    Juridische kwaliteit
    10.3.1 Vergroten realiserend vermogen 10.3.2 Verminderen juridische risico's 10.3.3 Versterken legitimatie van provinciaal bestuur
    Flexibele organisatie
    10.4.1 Inzetbaarheid van medewerkers 10.4.2 Heroriëntatie op arbeidsvoorwaarden en regelingen
    11. Financiering en dekkingsmiddelen
  • Leeswijzer

    Welkom bij de Jaarstukken 2018!
    Gedeputeerde Staten rapporteren met de Jaarstukken inhoudelijk en financieel aan u over het afgelopen jaar. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie worden gepresenteerd.

    Om u wegwijs te maken op de website van de Jaarstukken, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.

    Aantekeningenfunctie en printfunctie
    Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.

    Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.

    Interactieve startpagina
    De interactieve startpagina van het Jaarverslag geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de realisatie van de prestaties weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van het Jaarverslag direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.

    Menubalk
    De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door het Jaarverslag bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in het Jaarverslag te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.

    In de menubalk zijn verder de volgende acht knoppen opgenomen:

    1. Home: Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
    2. Kerntaken: Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
    3. Paragrafen: Op deze pagina vindt u de verplichte paragrafen.
    4. Jaarrekening: Hier is de Jaarrekening opgenomen.
    5. Provinciale organisatie: Hier staat informatie over PS, GS en de ambtelijke organisatie.
    6. Controleverklaring: Hier vindt u de controleverklaring van de accountant.
    7. Bijlagen: Bij het Jaarverslag zit een aantal bijlagen, die zijn te vinden onder deze knop.
    8. Doelenboom: Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee het onderdeel 'kerntaken' is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.

    Alle bedragen op de website zijn x € 1.000, tenzij anders vermeld. Afrondingsverschillen kunnen voorkomen.

    Functionaliteitenbalk
    Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:

    • Uw eigen verslag samenstellen. U voegt met de plus-knop de huidige pagina toe aan uw verslag. Alle toegevoegde pagina's kunt u in één keer als pdf downloaden via 'mijn boekwerk'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • De betreffende pagina afdrukken naar pdf. Dit kan via de 'printknop'. Let wel, deze functionaliteit wordt nog doorontwikkeld.
    • Inloggen voor het gebruik van de aantekeningenfunctie. Hiervoor heeft u als Statenlid of burgerlid gegevens ontvangen. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
    • Bladeren en paginanummers bekijken. Helemaal rechts kunt u via de pijltjes onderdeel voor onderdeel door de Monitor bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’.

    Doelenboom
    De begroting is opgebouwd uit kerntaken. Zoals staat in onze financiële verordening worden onze kerntaken beschouwd als programma's zoals bedoeld in artikel 8, tweede lid BBV.

    De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.

    Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
    Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:

    • Overzicht kleurscores en financiën: Rechts bovenin staat een overzicht van de integrale kleurscores van de prestaties binnen de kerntaak. U kunt doorklikken om de financiële stand van zaken te bekijken.
    • Aandachtspunten: Hierin worden dilemma's of recente kerntaakbrede ontwikkelingen benoemd.
    • Begrotingswijzigingen en resultaatbestemmingen: Onder de knop 'Financieel overzicht' zijn naast een financiële tabel alle begrotingswijzigingen en resultaatbestemmingen binnen de kerntaak inzichtelijk gemaakt (afrondingsverschillen zijn mogelijk).

    Beleidsdoelen
    Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:

    • Overzicht kleurscores en financiën: Rechts bovenin staat een overzicht van de integrale kleurscores van de prestaties binnen het beleidsdoel. U kunt doorklikken om de financiële stand van zaken te bekijken.
    • Indicatoren: De indicatoren worden bij de Monitor en het Jaarverslag bijgewerkt. Bij een afwijking (oranje of rood) wordt een toelichting gegeven.
    • Financieel overzicht: Onder deze knop zijn naast een financiële tabel eventuele financiële toelichtingen opgenomen die betrekking hebben op prestaties zonder relatie met de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel of de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur.
    • Kijklijnen en zoekhulpmiddelen: Deze tools zijn beschikbaar om interactief binnen het beleidsdoel de onderdelen te selecteren. Standaard zijn de prestaties die onder het beleidsdoel vallen te zien.

    Prestaties
    Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van het Jaarverslag te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.

    Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen.

    Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel of de Reserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.

    Begrotingswijzigingenbeleid

    In de P&C documenten worden twee categorieën begrotingswijzigingen gepresenteerd:
    - PS-wijzigingen: voorstellen van GS aan PS tot wijziging van de begroting.
    - GS-wijzigingen: wijzigingen die PS via de Monitor accordeert, op basis van de financiële verordening
    en de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve
    Natuurnetwerk Nederland.

    In de financiële verordening is hierover het volgende opgenomen:
    Gedeputeerde Staten doen en accorderen gedurende het kalenderjaar in principe alleen voorstellen met neutrale wijzigingen waarbij lasten en baten in evenwicht zijn.
    De onderstaande budgettair neutrale en technische wijzigingen worden door Gedeputeerde Staten geaccordeerd en achteraf via de tussentijdse rapportages door Provinciale Staten geautoriseerd:
    - Verwerking van reeds genomen Statenbesluiten.
    - Doorgeven van bijdragen van derden.
    - Actualisering van bestedingsritmes via door Provinciale Staten gestelde spelregels aan specifieke bestemmingsreserves.

    Bij die specifieke reserves gaat het om de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Voor deze reserves geldt dat Gedeputeerde Staten het bestedingsritme per jaar mogen aanpassen zolang het totale beschikbaar gestelde budget voor de betreffende projecten en programma's niet wordt overschreden.

    Kleurensystematiek
    De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.

    Inhoudelijke voortgang:

    • Groen = Alle activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.
    • Oranje = Enkele activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.
    • Rood = Geen van de activiteiten zoals geformuleerd in de Begroting zijn gerealiseerd.

    Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.

    Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):

    • Groen = Er is geen aanpassing in de huidige raming nodig of er worden middelen aan de begroting toegevoegd bij een versnelde realisatie van de gestelde doelen.
    • Oranje = Er is een vertraging opgetreden, waardoor de begroting naar beneden moet worden bijgesteld (alleen KvO en EHS) of naar verwachting aan het eind van het jaar geld overblijft.
    • Rood = Er is meer besteed dan totaal door Provinciale Staten beschikbaar is gesteld.

    De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.

    Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:

    P
    r
    e
    s
    t
    a
    t
    i
    e
    s

    Financiën

    Groen
    (onder-besteding)

    Oranje
    (onder-besteding)

    Rood
    (over-besteding)

    Groen

    Groen

    Groen

    Rood

    Oranje

    Oranje

    Oranje

    Rood

    Rood

    Rood

    Rood

    Rood

    Controleverklaring van de accountant
    In de jaarstukken is ook de controleverklaring van de accountant opgenomen. Deze controleverklaring heeft betrekking op de jaarrekening van de Provincie Overijssel. De jaarrekening bestaat uit de onderdelen onder jaarrekening inclusief de WNT, de SISA-bijlage en het overzicht van baten en lasten per taakveld.

    Met deze controleverklaring geeft de accountant ook aan dat het jaarverslag, dat zijn de paragrafen en de verantwoording per kerntaak, verenigbaar zijn met de cijfers zoals opgenomen in de jaarrekening. De jaarrekening en het jaarverslag vormen een geheel. Het selecteren van delen uit de jaarrekening kan leiden tot ontbrekende informatie en onjuiste conclusies.

    Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Jaarstukken 2018. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001).

    Namens het college van Gedeputeerde Staten,

    Eddy van Hijum
    Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid

  • Home
  • Kerntaken
  • 20. Financiering en dekkingsmiddelen

20. Financiering en dekkingsmiddelen

  • Lasten kerntaak

    Begroot
    € 381.238.000
    Gerealiseerd
    € 390.750.000
    Resterend
    € -9.512.000

Financieel overzicht

Financieel overzicht

(x € 1.000)

PrimitiefDoorgevoerde
wijziging(en)
Actuele
begroting
GerealiseerdResultaat
Lasten144.178237.060381.238390.750-9.512
Baten551.020303.206854.226815.36638.861
Saldo406.84266.146472.988424.61648.372

Voorgestelde resultaatbestemmingen en begrotingswijzigingen (€ 20.274)

Titel
Jaarrekening 2018 - resultaatbestemming
Beslisregel

Decembercirculaire

Jaarlijks ontvangen wij in december van BZK een circulaire (‘de decembercirculaire’). Hierin gaat het primair om onderwerpen rond het Provinciefonds die voor het einde van het jaar geregeld dienen te zijn, i.v.m. de jaarafsluiting door het Rijk en de provincies. In de circulaire worden een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het gaat hierbij om bijdragen van het rijk voor bepaalde doelen. Wanneer de activiteiten nog niet in 2018 hebben plaatsgevonden, wordt het geld via een resultaatbestemming doorgeschoven naar 2019. Het gaat om de volgende onderwerpen:

• Provincies ontvangen in 2018 € 16,1 miljoen voor MKB Innovatiestimulering topsectoren (MIT). Overijssel ontvangt € 1,18 miljoen.

Wij stellen u voor om dit bedrag middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 5.3.2.

• De provincies ontvangen een totaalbedrag van € 2 miljoen voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen. De provincies gaan met de hydrologische maatregelen de verdroging tegen, hetgeen van belang is voor het realiseren van de Natura 2000 gebieden. Dit betreft de laatste tranche. Overijssel ontvangt €355.200.

Wij stellen u voor om dit bedrag middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.

• Voor het programma Duurzame mobiliteit ontvangt Overijssel € 1,24 miljoen. Deze uitkering is bestemd voor de uitgaven van het pakket slimme en duurzame mobiliteit. Het totaalbedrag voor de provincie Overijssel is als volgt onderverdeeld: € 240.000 voor stedendriehoek, € 500.000 voor Twente en € 500.000 voor Zwolle Kampen. Deze bedragen betreffen de eerste tranche.

Wij stellen u voor om deze bedragen middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Reserve mobilitetsprojecten Verkeer en Vervoer.

• De provincies ontvangen € 0,1 miljoen voor de aanpak van de problematiek op vakantieparken.

Overijssel ontvangt hiervoor € 100.000.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 100.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 7.1.7 van de begroting 2019.

Vrijval AFR HMO

Uit de jaarrekening 2018 van de HMO blijkt dat het eigen vermogen € 2,0 miljoen lager is dan het door ons gestorte kapitaal, ter grootte van € 43,8 miljoen. De voorziening HMO hebben wij om die reden verhoogd van € 0,9 miljoen naar € 2,0 miljoen. Het nadeel van € 0,9 miljoen in 2018 willen wij dekken vanuit de daarvoor bestemde middelen in de Algemene Financieringsreserve.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,9 miljoen te onttrekken aan de Algemene Financieringsreserve ter dekking van de aanvullende storting in de Voorziening HMO.

Vrijval AFR HFO

In 2018 heeft een niet begrote toevoeging aan de Voorziening HFO plaatsgevonden van € 1,4 miljoen. Uit de geconsolideerde jaarrekening 2018 van HFO blijkt dat het eigen vermogen € 7,9 miljoen lager is dan het door ons gestorte kapitaal, ter grootte van € 24,2 miljoen. De voorziening HFO hebben wij daarom verhoogd van € 6,5 miljoen (het verschil op basis van de jaarrekening 2017) naar € 7,9 miljoen. Het nadeel van € 1,4 miljoen in 2018 willen wij dekken vanuit de daarvoor bestemde  middelen in de Algemene Financieringsreserve. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,4 miljoen te onttrekken aan de Algemene Financieringsreserve, ter dekking van de storting in de voorziening HFO.

Vrijval AFR ivm ingestelde voorziening EFO

In september 2018 is de fondsbeheer van Energiefonds Overijssel B.V. formeel overgedragen aan CL Venture Partners. Als voorbereiding hierop heeft de nieuwe fondsbeheerder CL Venture Partners (handelend onder de naam StartGreen Capital) het vergunningstraject MiFID2 (Markets in Financial Instruments Directive II) doorlopen bij de Autoriteit Financiële Markten (de AFM).

Op basis van de vereisten, die voortvloeien uit MiFID2 en zijn geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht (Wft), moet het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. minimaal € 125.000 positief zijn. Als gevolg hiervan moeten participaties, totdat het minimale eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. van € 125.000 is bereikt, gefinancierd worden door middel van agiostortingen. In 2018 is, met terugwerkende kracht, totaal €13,3 miljoen, omgezet van verstrekte lening aan Energiefonds Overijssel B.V. naar agiostortingen in het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V.

Het (geconsolideerde) eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. bedraagt per ultimo 2018 € 1,2 miljoen. Voor het verschil tussen het eigen vermogen van Energiefonds Overijssel B.V. en het totale door de provincie gestorte (agio) vermogen moet een voorziening worden getroffen van € 12,1 miljoen. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de € 200 miljoen ter afdekking van het maximale fondsvermogen.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 12,1 miljoen te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve en toe te voegen aan de Algemene reserve.

Vrijval AFR A1

Vanaf 2011 werken regionale partijen met het Rijk samen om de verkeersveiligheids-, doorstromings- en bereikbaarheidsproblemen op de A1 versneld op te lossen. In oktober 2013 heeft de Minister met de provincies Gelderland en Overijssel en Regio Twente daartoe een Bestuursovereenkomst gesloten (Staatscourant 2013/32967), waarin afspraken zijn gemaakt over onder andere de projectscope, realisatie, financiering en fasering van de capaciteitsuitbreiding A1 Apeldoorn - Azelo. Wij hebben op 15 oktober 2013 ingestemd met de bestuursovereenkomst (2013/0343304). Conform deze bestuursovereenkomst draagt de Provincie Overijssel € 62 miljoen bij in de financiering. Verder heeft Overijssel voor versnelling van het project een voorfinanciering van € 28,4 miljoen verstrekt aan het Rijk en initieel afgedekt in de Algemene financieringsreserve (AFR). Met het Rijk is de afspraak gemaakt dat € 10,8 van de € 28,4 miljoen wordt kwijtgescholden als het Rijk hiervoor de landschappelijke inpassingsmaatregelen realiseert.  Door ons gemaakte kosten voor inpassingsmaatregelen, brengen wij hierop in mindering.

Met het bereiken van de mijlpalen in 2018 is de verwachting dat het Rijk de inpassingsmaatregelen zal realiseren. Zodoende dient onze vordering verlaagd te worden en treffen wij hiervoor een voorziening van € 10,5 miljoen ten laste van de AFR. Bij aflossing van onze vordering, zal het restant van de AFR vrijvallen naar de algemene middelen.

Wij stellen u voor een bedrag van € 10,5 miljoen te onttrekken aan de Algemene financieringsreserve ten gunste van het resultaat, ter dekking van de gevormde Voorziening lening A1.

Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland

Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.110.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de nieuw te vormen reserve Zoetwater Oost-Nederland.

Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Het bedrag van € 184.000 voor de subsidieregeling Zoetwatervoorziening TBO's maakt deel uit van dat voorstel.

Wij stellen u voor om dit bedrag tevens toe te voegen aan de nieuw te vormen reserve Zoetwater Oost-Nederland.

Twickel programma Duurzaam veilig

Voor het verwijderen van de noordelijke afslag is in het kader van het programma Duurzaam Veilig in 2018 een subsidie van € 200.000 beschikbaar gesteld aan de gemeente Hof van Twente. Deze subsidie is terug ontvangen en verantwoord op deze prestatie. Omdat er formeel nog geen besluit is genomen over het verwijderen van de noordelijke afslag (zie actie 2) stellen wij u voor om de bijbehorende middelen te reserveren.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 200.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Reserve Uitvoering kwaliteit van Overijssel aan prestatie 3.3.3.

Toevoeging Reserve mobiliteitsprogramma's verkeer en vervoer

Wij stellen u voor om een bedrag van € 2.819.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Reserve mobiliteitsprogramma's Verkeer en vervoer ten behoeve van garantstelling detectieprobleem Hengelo-Bielefeld (prestatie 4.2.3 - € 808.000), regiobijdrage Slimme en duurzame mobiliteit (prestatie 4.8.1 - € 1.137.000), bijdrage sluis Kornwerderzand (prestatie 4.4.2 - € 200.000) en onderwijsmaatregelen Beter Benutten Spoor (prestatie 4.8.1 - € 674.000).

Onttrekking Reserve europese programma's

Er is sprake van een lichte overschrijding op het budget, die past binnen het meerjaren financieel perspectief van het programma. Wij stellen u voor om een bedrag van € 128.000 te onttrekken aan Reserve Europese Programma's en middels resultaatbestemming toe te voegen aan de Algemene reserve.

Toevoeging aan de Algemene reserve grondzaken

Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.616.000 toe te voegen aan de Algemene Reserve Grondzaken. Dit betreft de positieve resultaten op Grond voor Grond (€ 985.000), tijdelijk beheer (€ 409.000) en afstoten overtollig bezit (€ 222.000).

Titel
Jaarrekening 2018 - begrotingswijziging
Beslisregel

Algemene financieringsreserve - onderdelen 'SVN-leningen' en 'Deelneming Vitens'

Bij de Jaarrekening 2018 is gebleken dat er op de uitstaande SVn-leningen vervroegd is afgelost ten opzichte van de reguliere aflossingsschema’s. Dit zal in 2019 leiden tot nieuwe lagere aflossingsschema’s inclusief nieuwe lagere rentebedragen. De effecten voor de Algemene financieringsreserve (AFR) op grond van de hogere aflossingen in 2018 worden bij deze Jaarstukken meegenomen, de effecten van de lagere aflossingen en rentebaten in 2019 en verder zullen bij het eerstvolgende Planning- en Controldocument worden meegenomen.

Wij stellen u voor binnen de AFR de onttrekkingen aan de SVN-onderdelen in 2019 te verhogen met € 4,7 miljoen, onder gelijktijdige evenredige mutatie van de toevoegingen aan het onderdeel Deelneming Vitens N.V.

Vrijval AFR ivm aflossing Empyro

In 2014 heeft de provincie Overijssel de bouw van een innovatieve pyrolyse fabriek in Hengelo mogelijk gemaakt door een (achtergestelde) lening van € 3 miljoen te verstrekken aan Empyro B.V.. Deze lening is vanuit Energiemiddelen afgedekt met een voorziening (€ 1,5 miljoen) en binnen de Algemene Financieringsreserve (€ 1,5 miljoen). Eind 2018 is Empyro B.V. overgenomen door Twence B.V. en is de lening aan ons terugbetaald. De terugkomende middelen blijven beschikbaar voor het Programma Nieuwe Energie.

De vrijval van de voorziening leidt tot een lagere last van € 1,5 miljoen op deze prestatie in 2018, waardoor per saldo € 1,5 miljoen extra resteert binnen de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (op prestatie 2.1.1).

Door de terugbetaling van de lening kan daarnaast de reservering binnen de Algemene Financieringsreserve van € 1,5 miljoen vrijvallen.

Om ook deze middelen voor het Programma Nieuwe Energie te behouden stellen wij u voor om vanuit de Algemene financieringsreserve € 1,5 miljoen te storten in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor prestatie 2.1.1.

Toekomstgerichte erven

In het Statenvoorstel 2019/12 hebben wij begin 2019 voorgesteld om vanuit de reserve afrekening pMJP € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor "Toekomstgerichte erven".

In het oorspronkelijke voorstel voor de regiodeal vroegen we € 2,0 miljoen van het Rijk en gingen we uit van een provinciale bijdrage van € 2,0 miljoen. Dat was voor een looptijd van 4 jaar. In het Statenvoorstel wordt voorgesteld om nu te starten met een provinciale bijdrage van € 2,0 miljoen. Vanuit het Interbestuurlijk Programma (IBP) verwachten we cofinanciering zodat we de volledige ambitie waar kunnen maken. We kunnen nu alvast voor de jaren 2019-2020 vorm geven aan toekomstgerichte erven. Ondertussen kijken we ook naar de mogelijkheden om combinaties te maken met andere (Rijks)programma`s zoals de klimaatopgaven.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 2 miljoen te onttrekken aan de reserve afrekening pMJP en toe te voegen aan de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel ten behoeve van prestatie 2.5.3 in de begroting 2019.

Bestuurlijke verplichtingen SKNL

Binnen het budget Kwaliteit van Overijssel is eind 2018 nog € 4,3 miljoen gereserveerd voor de uitfinanciering van bestuurlijke verplichting van SKNL particuliere natuurrealisatie. Deze opgave zal voor € 2 miljoen worden gerealiseerd binnen de Ontwikkelopgave Natura2000.

Voor de uitfinanciering van de bestuurlijke verplichtingen stellen wij u voor om vanuit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 2 miljoen over te hevelen naar de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.

Daarnaast is een deel van de reservering voor de bestuurlijke verplichting, ad. € 1,824 miljoen, niet meer nodig voor de SKNL particuliere natuurrealisatie. In het Landinrichtingsproject Staphorst is echter een grote oppervlakte nieuwe natuur toegedeeld aan Landschap Overijssel (46,1 ha) en een kleiner deel aan Staatsbosbeheer (3,3 ha). Deze nieuwe natuur komt voort uit het verbetervoorstel Vledder en Leijerweerdhooilanden. Budget voor deze afwaardering (en inrichting) is niet aanwezig binnen het Landinrichtingsproject Staphorst.

Voor de dekking van deze toedeling stellen wij u voor om vanuit de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 1,824 miljoen over te hevelen naar de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.

Rotonde N346 Twickel

De kosten, ad € 123.000, voor de afronding van de aanleg van een rotonde in het kader van de herinrichting van de N346 (bij Twickel) zijn gerealiseerd uit het investeringsbudget Wegen. Het budget voor de aanleg van deze rotonde is opgenomen onder prestatie 3.3.3. Als gevolg van een aanpassing in de financiële verslagleggingregels in het BBV moeten investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut (waaronder wegen) worden geactiveerd. Budgetten en gerealiseerde kosten voor eigen infraprojecten, zoals de aanleg van deze rotonde, moeten uit de exploitatie worden gehaald en toegevoegd worden aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (DKA). Wij corrigeren de administratieve verwerking van het budget en de realisatie van de kosten voor de aanleg van de rotonde en brengen dit in overeenstemming met de voorschriften van het BBV. Zodra de rotonde in gebruik wordt genomen zal gestart worden met de afschrijving en zal voornoemde reserve worden aangesproken.

Voorstaande betekent dat de middelen voor de aanleg van de rotonde dienen te worden overgeheveld van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel naar de Reserve dekking kapitaallasten activa. Wij stellen u voor dit bedrag vanuit de Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel € 123.000 over te hevelen naar de Reserve kapitaallasten activa.

N35

In april 2017 heeft u ingestemd met het beschikbaar stellen van de financiële middelen voor realisatie van het project knooppunt Raalte (PS/2017/168). Met de ondertekening van de bestuursovereenkomst in april 2018 is een start gemaakt met de planstudie en deze loopt door tot 2020. Realisatie van knooppunt Raalte wordt door de provincie uitgevoerd in nauwe samenwerking met de betrokken partners (Rijk, Prorail en gemeente Raalte). Voor de BTW aspecten bij dit werk hebben wij afstemming gezocht met de Belastingdienst. De investeringskosten in de infrastructuur van de Provincie dienen op basis van de regelgeving te worden geactiveerd en na realisatie worden de kapitaallasten gedekt vanuit de reserve dekking kapitaallasten vaste activa. De plankosten die toegerekend worden aan de realisatie van de provinciale infrastructuur bedragen in 2018 € 192.000. Wij stellen u voor om een bedrag van € 192.000  te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de reserve dekking kapitaallasten vaste activa.

N307

In 2012 heeft u ter verbetering van de bereikbaarheid voor de opwaardering van de N50 Kampen-Kampen Zuid een investeringsbesluit genomen (Statenvoorstel PS/2012/406) waarbij een bijdrage van € 4,4 miljoen aan dit rijksproject beschikbaar werd gesteld.  Het Rijk heeft destijds in het kader van bezuinigingen het project geschrapt. Daarop heeft de provincie zelf de problematiek op de aansluiting met de N307 aangepakt en werkzaamheden uitgevoerd en gefinancierd vanuit een deel van het beschikbaar gestelde budget (Statenvoorstel PS/2013/971). De geraamde kosten bedroegen € 1,85 miljoen en het restant van € 2,55 miljoen viel in 2013 vrij. Van de geraamde kosten resteert nu een bedrag van € 456.000. Dit bedrag kan vrijvallen omdat de prestatie is gerealiseerd.

Inmiddels is het Rijk voornemens om alsnog de N50 tussen Kampen en Kampen Zuid te verdubbelen. Van de provincie wordt daarvoor een bijdrage van circa € 4 tot 5 miljoen verwacht. Hiervoor is geen dekking beschikbaar. Dit vrij te vallen bedrag zou daarvoor kunnen worden benut.  Wij stellen u voor om een bedrag van € 456.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve.

Vrijval saldo UKVO en Risicoreserve Breedband naar de Algemene Middelen

Voorts stellen wij voor om het restantbudget van Breedband, een bedrag van € 1.366.000, te onttrekken aan Reserve Uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Algemene reserve. En wij stellen u ook voor om een bedrag van € 2.000.000 te onttrekken aan Riscioreserve Breedband en toe te voegen aan de Algemene Reserve.

Overheveling restgronden

Volgens de Nota Grondbeleid worden de restgronden (gronden die niet meer nodig zijn voor het project en niet als ruilgrond kunnen worden ingezet) overgenomen door Grondzaken. Bij de overname wordt een storting gedaan van 10% van de boekwaarde.

Er is sprake van restgronden voor een totaalbedrag van € 346.460. Dit betekent dat een bedrag van € 34.646 met de Algemene Risicoreserve Gronden wordt verrekend ten laste van het project.

Er is afgesproken dat na de overname de gronden worden geruild tegen de agrarische waarde.

Wij stellen u voor om een bedrag van € 34.600 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan Algemene reserve grondzaken.

Onttrekking ARG

Wij stellen u voor € 54.000 te onttrekken aan de ARg t.g.v. de algemene reserve.

Onttrekking reserve verkeer en vervoer t.g.v. Reserve mobiliteitsprojecten Verkeer en Vervoer

Bij de begrotingsbehandeling 2019 is de reserve Verkeer en Vervoer gesplitst in de reserve Mobiliteitsprogramma’s en de reserve Openbaar vervoer, op basis van de verwachte eindstand 2018. De werkelijke stand van de reserve bedraagt ultimo 2018 € 85,8 mln, € 2,1 mln meer dan verwacht. Dit is veroorzaakt doordat meer middelen zijn ontvangen (en gestort) en minder is onttrokken voor projecten dan begroot. Per saldo gaat het om € 2,1 mln, dat voor projecten behouden moet blijven. Hiertoe stellen wij een resultaatbestemmingsvoorstel voor om deze middelen toe te voegen aan de reserve Mobiliteitsprogramma’s.

    Zoeken