Klimaat, luchtkwaliteit en energiezekerheid is een mondiaal dossier waarvoor diverse Europese beleidsnotities zijn ontwikkeld met doelstellingen voor mobiliteit gericht op 2030 en 2050. Doordat 1/3 van de emissies worden veroorzaakt door vervoer, verschuift de focus naar duurzame oplossingen en vervoerssystemen. Diverse maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zorgen voor een veranderende ...
4. Mobiliteit
Het hoofddoel van mobiliteitsbeleid is het realiseren van een goede bereikbaarheid van economische kerngebieden voor zowel personenverkeer als goederenvervoer. Daarbij komt de focus nadrukkelijker te liggen op verkeersveiligheid, duurzame mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit.
Inleiding
Kamperlijn
Door een kwaliteitsverbetering is het aantal reizigers op de regionale treinverbindingen toegenomen. Vanaf 27 augustus is tussen Zwolle en Enschede een intercity gaan rijden, waarmee een rijtijdwinst van 15 minuten tussen beide steden is gerealiseerd.
In december 2018 hebben de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen, ProRail en Keolis een akkoord bereikt over de Kamperlijn en het openen van station Zwolle Stadshagen. De inzet hierbij is op station Zwolle Stadshagen in december 2019 voor de reiziger te openen of eerder als dit mogelijk is.
De performance van vervoerder Eurobahn (Keolis Deutschland) blijft zorgelijk. Er vallen regelmatig treinen uit door meerdere oorzaken. Enerzijds door defecte treinen anderzijds door het gebrek aan machinisten. Onze medeopdrachtgever en penvoerder NWL heeft de vervoerder eind december 2018 schriftelijk in gebreke gesteld mede namens de andere opdrachtgevers waaronder Overijssel. De vervoerder heeft tot eind maart 2019 de gelegenheid om zijn prestaties te verbeteren.
INO vastgesteld door PS
De Integrale Netwerkvisie Overijssel (INO) is in 2018 vastgesteld. Deze netwerkvisie geeft vanuit economisch perspectief de prioritering binnen en tussen de verschillende vervoerswijzen op een verbinding van de netwerken.
Op basis van de INO kunnen keuzes gemaakt worden over de kwaliteitsniveaus van verbindingen en netwerken. Dit vormt een basis voor investeringen in infrastructuur (weg, water, spoor, fiets en uitwisselpunten tussen de modaliteiten) en op structurele uitgaven voor de exploitatie van het openbaar vervoer en beheer en onderhoud.
Stand van zaken grote wegenprojecten
A1
Er zijn in 2018 belangrijke stappen gezet in de planvoorbereiding verbreding A1 Apeldoorn-Azelo. In juni 2018 heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat het Tracébesluit A1 ondertekend.
In juni 2018 is de opdracht voor de verbreding A1 (fase 1) definitief gegund. De procedures voor de vaststelling van het Tracébesluit en de definitieve gunning liepen parallel om tijd te winnen en op die manier afronding van fase 1 (‘schop uit de grond’) eind 2020 mogelijk te maken. Die planning wordt nog steeds gehandhaafd. In mei 2019 wordt het eerste wegvak aangepakt (Deventer Oost – Bathmen).
In november 2018 is de bestuursovereenkomst ‘gebiedsplan A1-zone Twente’ getekend. Die voor het gebiedsplan A1-zone Deventer was al eerder ondertekend (juni 2017). Dat betekent dat alle ambities van de provincie en aanliggende gemeenten op het gebied van ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid in een brede zone langs de A1 nu zijn vastgelegd en daarmee ook de bestemming van de 10,85 miljoen euro die daarvoor door PS was gereserveerd.
N18
De nieuwe N18 is op 2 mei 2018 voor het verkeer opengesteld.
N34
Het vernieuwde gedeelte van de N34 tussen Witte Paal en de Drentse grens is in november 2018 in gebruik genomen.
Na de afronding van de aansluitingen van de nieuw aangelegde tunneltjes is het gehele gedeelte tussen Witte Paal en de grens bij Drenthe op 16 januuari 2019 ingericht als stroomweg met een maximum snelheid van 100 km/uur.
Het Overijsselse gedeelte op - en nabij de Drentse grens wordt nog, zoals eerder overeengekomen, door de provincie Drenthe uitrgevoerd.
N35
In juni 2018 is de N35, traject Zwolle - Wijthmen, voor het verkeer opengesteld. Kort daarna is de Zalnéfietsbrug Oldeneelallee-N35 in Zwolle in gebruik genomen.
Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48)
Het hoofdcontract is in 2018 aanbesteed en begin 2019 gegund. Daarbij zullen naast het verbeterpakket ook alle onderdelen uit het optimalisatiepakket worden gerealiseerd. Het spoorwegviaduct is in al 2018 door ProRail gerealiseerd.
Het herziene Provinciaal Inpassingsplan is eind 2018 bij de Raad van State behandeld. In het eerste kwartaal van 2019 vindt de uitspraak plaats. De verwachting zal deze uitspraak geen verdere consequenties voor het project hebben.
De minnelijke grondverwerving c.q. onteigeninge van de gronden van tracédeel 3 (van de Ankummerdijk tot de N48 ) is in uitvoering en loopt door in 2019.
N331 VOC's Hasselt
De verbeterde situatie van de provinciale wegen in en rond Hasselt is in oktober 2018 in gebruik genomen.
Hierdoor is het lokale en regionale verkeer van elkaar gescheiden, waardoor de verkeersveiligheid en de doorstroming op deze wegen wordt verbeterd.
N348 Raalte en Ommen
De N348 tussen Raalte en Ommen is in oktober 2018 voor het verkeer opengesteld. Daarmee zijn de twee nieuwe aansluitingen in Lemelerveld in gebruik genomen en is de centrumaansluiting aangepast.
Als gevolg van technische problemen loopt de aanleg van de twee nieuwe tunnels onder N348 zes maanden achter op de planning. Deze problemen hebben betrekking op het toepassen van een folieconstructie in de “natte” ondergrond.
Zodra de twee nieuwe tunnels gereed zijn moeten deze nog op het onderliggende wegennet worden aangesloten. Daarna kunnen diverse oversteken worden verwijderd. Hiermee wordt het gedeelte tussen Raalte en Ommen verkeersveiliger en wordt de doorstroming op dit gedeelte verbeterd.
PlasticRoad
Het was wereldnieuws op 11 september 2018: de PlasticRoad in Zwolle. De eerste proef met een fietspad, gemaakt van gerecycled plastic! Die wereldprimeur was een Overijssels feestje. De PlasticRoad werd door twee Overijsselse ondernemers (WAVIN en KWS) op gezamenlijk initiatief van de provincie Overijssel en de gemeente Zwolle in Zwolle aangelegd. In november volgde een tweede proefstuk van de PlasticRoad in het fietspad langs de N334 in Giethoorn. Beide stukken PlasticRoad worden met diverse sensoren voor een periode van vijf jaar continue gemonitord.
De PlasticRoad is duurzaam, gemaakt van gerecycled plastic en heeft een lange levensduur. De weg kan een functie vervullen in de klimaatadaptatie. Onder het wegdek zit namelijk een grote bak, waarin bij veel regenval water kan worden opvangen. Ook kan het een oplossing bieden voor het leggen van kabels en leidingen.
Zie voor nadere informatie: https://plasticroad.eu/
Ontwikkelingen
Ontwikkelingen
Klimaat, luchtkwaliteit en energiezekerheid is een mondiaal dossier waarvoor diverse Europese beleidsnotities zijn ontwikkeld met doelstellingen voor mobiliteit gericht op 2030 en 2050. Doordat 1/3 van de emissies worden veroorzaakt door vervoer, verschuift de focus naar duurzame oplossingen en vervoerssystemen. Diverse maatschappelijke en technologische ontwikkelingen zorgen voor een veranderende mobiliteitsvraag van de samenleving. Ondermeer demografie, urbanisatie en een toenemende rol van digitale mogelijkheden zorgen voor veranderende keuzes van modaliteiten en andere reispatronen. De opkomst van webwinkels heeft niet alleen effecten op het winkelaanbod in stedelijke centra maar vraagt ook om steeds meer distributie van bestellingen en retourzendingen. Diverse innovaties binnen de mobiliteit geven tegelijkertijd nieuwe en slimmere mogelijkheden om aan die veranderende vervoersvraag tegemoet te komen. De samenleving lijkt te kantelen naar een meer zelfredzame samenleving en een kleinere bescheiden overheid. Dit heeft ook gevolgen voor de regionale en grensoverschrijdende mobiliteitsstromen. Als we overal het huidige aanbodgerichte openbaar vervoersysteem willen behouden en het beheer en onderhoud van onze infrastructuur ook overal op het huidige kwaliteitsniveau willen behouden dan vraagt dit meer structureel geld dan dat in het verleden het geval is geweest. Om te anticiperen op deze ontwikkelingen werken we met Koersdocumenten voor Openbaar Vervoer, Fiets, Auto en Goederenvervoer en logistiek. Als uitwerking van deze koersdocumenten worden relaties en netwerken gedefinieerd die we combineren en onderling prioriteren in de Integrale Netwerkvisie Overijssel. Dit vormt vervolgens een basis om de beschikbare financiële middelen in te zetten op de belangrijkste netwerkschakels en systemen. Hiermee willen we onder meer komen tot een passend en betaalbaar OV-systeem en besparingen in beheer en onderhoud door meer maatwerk toe te passen.